2.1 Een goed begin
helder
doelen
beloningen
Een goed crowdfundingplan vraagt om een doordachte opzet. U moet enkele keuzes maken en die helder neerzetten. Hieronder volgen enkele belangrijke stappen. Voel u vrij deze stappen en de opmerkingen die in paragraaf 2.2 tot en met paragraaf 2.7 aan bod komen, te gebruiken in een volgorde die bij uw campagne past:
- omschrijf heel nauwkeurig het idee;
- bepaal de vorm van belonen;
- bepaal de doelen die u wilt bereiken;
- kies een platform;
- zorg voor pr-materiaal van het project;
- promoot uw project;
- handel zorgvuldig de beloningen af;
- maak een tijdsplanning.
Crowdfunding: match of niet
branche
starter
Niet ieder plan leent zich voor crowdfunding. Meestal ontdekt u pas tijdens het opstellen van uw plan of deze alternatieve vorm van financiering bij uw onderneming past. Dat komt omdat u ook onderzoek heeft gedaan naar:
- alle financieringsmogelijkheden die uw onderneming heeft om te bepalen welke mogelijkheid de meeste voordelen oplevert;
- specifieke financieringsmogelijkheden voor uw branche of het soort product. Uw onderneming kan immers aanspraak maken op subsidies. Ook kunt u gebruikmaken van een startersregeling. Een voordeel van crowdfunding is in ieder geval de lage financieringskosten; 5% à 9% tegenover al snel 10% bij andere financieringsvormen.
De Kamer van Koophandel (KvK) heeft een scan ontwikkeld, waarmee u zelf binnen een minuut kunt bepalen of crowdfunding geschikt is voor uw onderneming of project. De online scan vindt u op crowdfundingscan.nl.