U bent hier

Onderneming & Administratie
Crowdfunding2. Crowdfunding aanpakken2.4 Financiering en duur

2.4 Financiering en duur

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2019

concrete doel

Bij financiering via crowdfunding zijn er een aantal onderdelen die u goed moet bekijken. Zo moet u duidelijk voor ogen hebben welke concrete doelen u wilt gaan financieren. Beschrijf ook het concrete doel van de campagne. Wat gaat u precies doen met het opgehaalde geld? Wees hierin zo specifiek en concreet mogelijk.

2.4.1 Haalbaarheid

budget

netwerk

Bij het berekenen van het doelbedrag houdt u altijd rekening met de haalbaarheid van het bedrag: is dit te realiseren? Stel realistische doelen met betrekking tot:

  • Het budget: werft u voor het gehele project of een deel? Wees duidelijk over uw budget. Investeerders stellen openheid van zaken zeer op prijs!
  • Rekent u verzendkosten van fysieke beloningen mee?
  • Uw netwerk: hoe groot is de potentie? Hoe beter het netwerk, hoe groter het project kan zijn.
  • De doelstelling: werf nooit minder dan nodig, maar overspeel ook uw hand niet. Bepaal wat redelijk is.
  • De deadline: vaak geldt een standaardperiode van dertig, zestig of negentig dagen.

U kunt het uitschrijven van de financiering en kosten ook voor een later stadium bewaren, als u alle onderdelen van de campagne heeft uitgeschreven. Dan kunt u de financiering (nog eens) bekijken met alle uitgewerkte elementen meegewogen.

2.4.2 Financieringsdoel

Naast het financieringsdoel houdt u uiteraard ook rekening met de kosten voor wat u de crowd wilt geven (voordelen) en andere kosten voor het opzetten en uitwerken van een campagne. Breng de exacte kosten in beeld en bepaal wat u wilt communiceren naar de crowd.

Wat communiceert u naar de crowd?

Na concreet in beeld te hebben gebracht wat uw onderneming met de investering gaat doen, moet u ook inschatten wat u de crowd wilt laten weten. Hoe maakt u het financieringsdoel voor de crowd zo concreet mogelijk? Een financieringsdoel als ‘marketing’ is veel te vaag. De kans dat een crowd hierin investeert, is veel kleiner dan bij een specifiek doel als ‘een machine’.

Uniek

Een crowd is op zoek naar een betrouwbare en transparante investering en daarbij moet u dus een zo helder mogelijk beeld maken: waar gaat u het geld voor gebruiken? Investeerders willen investeren in een mooi, helder, uniek en spannend investeringsdoel. Ze zijn erg kritisch op bijvoorbeeld het investeren in reiskosten, loon en haalbaarheidsonderzoeken voor de campagne. Deze kosten kunt u daarom beter buiten beeld laten.

2.4.3 Alles of niets

looptijd

doel

Het merendeel van de crowdfundingplatforms vraagt u om bij plaatsing van het project de duur en het benodigde bedrag in te vullen. Soms kent het platform een vaste looptijd. Ook de manier waarop het geld wordt uitgekeerd, kent regels. Veel crowdfundingplatforms werken volgens het principe ‘alles of niets’. Dit betekent dat u het geld alleen krijgt uitgekeerd als het totaal benodigde bedrag daadwerkelijk is binnengehaald. Als het doel niet wordt gehaald, staat uw onderneming dus met lege handen.