U bent hier

1.2 Verschillende functies

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier BV Rendement
Publicatiedatum: augustus 2021

onderhandelen

Algemene voorwaarden hebben verschillende functies. Door algemene voorwaarden te gebruiken, maakt u het uzelf ten eerste gemakkelijk. U hoeft niet met iedere nieuwe klant opnieuw dezelfde algemene afspraken te maken. Deze afspraken liggen immers al vast in het standaardcontract: de algemene voorwaarden. Als u steeds zodra u een overeenkomst sluit over iedere voorwaarde afzonderlijk zou moeten onderhandelen, wordt het zo goed als onmogelijk om snel tot zaken te komen. Omdat algemene voorwaarden de klant op relatief eenvoudige wijze kunnen binden, bent u in staat om juridisch afdwingbare afspraken vast te leggen voor een veelheid aan toekomstscenario’s.

Juridische gevolgen en bedrijfsimago

Een aansprakelijkheidsbeperking kan kostbare juridische gevolgen voorkomen als u diensten of goederen levert. Neem een ICT-bedrijf dat een klant een clouddienst biedt. Als de dienst eenmaal geleverd is, blijkt die oplossing een functie te missen die de klant juist hard nodig had. De fout ligt niet bij het ICT-bedrijf, maar bij de softwareleverancier. Die heeft de betreffende functie niet beschikbaar gesteld in de cloudoplossing. Het ICT-bedrijf had de klant wel beloofd dat de functie erin zou zitten.

Aansprakelijkheid

Als het ICT-bedrijf een goede aansprakelijkheidsbeperking in de algemene voorwaarden heeft opgenomen, is de kans groot dat de rechter een eis om schadevergoeding afwijst. Toch kan dit negatieve gevolgen hebben voor de ICT-ondernemer. Als de klant zijn verhaal doet bij vrienden, relaties of online, zal dit het imago van de onderneming wel schade kunnen toebrengen. Daarom is het belangrijk om ook hier aandacht aan te besteden. Ook al is de aansprakelijkheid goed afgedekt in de algemene voorwaarden, soms kunt u misschien beter schikken met een ontevreden klant.

Conflicten

tot in de 
puntjes

Als u ooit een conflict met een klant krijgt omdat er bijvoorbeeld schade is geleden, is het verweer tegen een eventuele claim relatief eenvoudig: u kunt dan een beroep doen op een aansprakelijkheidsbeperking uit uw algemene voorwaarden. Hierin kunt u tot in de puntjes regelen wie aansprakelijk is als de verkochte waar niet aan de eisen voldoet.

Bovendien staat er vermeld tot hoe ver de aansprakelijkheid zich uitstrekt. Zo kunt u voorkomen dat uw onderneming een juridische claim aan haar broek krijgt die fors in de papieren loopt. Het kan voor het voortbestaan van uw onderneming zelfs cruciaal zijn dat op een transactie de eigen algemene voorwaarden van toepassing zijn.

akkoord gaan

Aansprakelijkheidsbeperkingen kunnen ver strekken. Als u deze bepaling apart aan een klant voorlegt, is de kans groot dat hij met de beperkingen niet akkoord gaat. Klanten gaan wel vaak akkoord met algemene voorwaarden, waardoor ze hier alsnog aan gebonden zijn.