U bent hier

6. Merkenrecht

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: augustus 2024

Merken worden goed beschermd, omdat zij veel waarde vertegenwoordigen. Maar wat is een merk en wat kunt u ermee? Het antwoord op deze vragen vindt u in drie verschillende regelingen: het Benelux-Verdrag, de Uniemerkenverordening en de Overeenkomst van Madrid of het Protocol van Madrid.

onder-
scheidingsteken

reclamefunctie

Een merk is een onderscheidingsteken voor waren of diensten. Volgens het Europese Hof van Justitie (HvJ-EU) heeft een merk verschillende functies die niet zomaar mogen worden aangetast, zoals de herkomstfunctie, de garantie- of vertrouwensfunctie, de investerings- of goodwillfunctie, en de communicatie- en reclamefunctie. In dit hoofdstuk leest u wat in de verschillende regelingen onder een merk wordt verstaan. U wilt uiteraard ook weten hoe u profijt kunt halen uit het merkenrecht en wanneer sprake is van inbreuk op dit recht. Dit komt uitgebreid aan bod in hoofdstuk 7.

Allereerst is er voor merken in de Benelux het Benelux-Verdrag inzake de Intellectuele Eigendom (BVIE). Dit verdrag is zoveel mogelijk in lijn gemaakt met de Merkenrichtlijn. 6.1.1 Benelux-merk Het merkenrecht is een Europese aangelegenheid en door de Merkenrichtlijn grotendeels geharmoniseerd. Dit houdt in dat landen hun eigen merkenregels moeten...
Er wordt onderscheid gemaakt tussen individuele en collectieve merken. Individuele merken zijn de gewone merken voor het onderscheiden van waren of diensten van een onderneming. Bij collectieve merken moet u denken aan keurmerken voor branches of productgroepen, zoals het KEMA-KEUR dat garandeert dat een elektrisch apparaat aan de wettelijke...
Een merkrecht op een teken ontstaat niet automatisch, maar komt toe aan de deposant, oftewel diegene op wiens naam het merk wordt gedeponeerd. Let op: deponeren kan in beginsel iedereen zelf doen, maar hiervoor kunt u ook een professionele merkgemachtigde inschakelen. Logo Het is ook mogelijk om een logo te deponeren als merk, terwijl de...
Het verkrijgen van een merkrecht is, net als bij het verkrijgen van een octrooi- of modelrecht, een formele aangelegenheid. 6.4.1 Classificatie van merken Zo moet het merk bij het depot geclassificeerd worden. Dat houdt in dat u aangeeft voor welke klassen van waren of diensten het merk gedeponeerd wordt. Dit gebeurt aan de hand van de...