6.6 De-escaleren
onherstelbaar beschadigd
Als een conflict echt uit de hand loopt, kunnen de gevolgen groot zijn. De relatie tussen u en de ander raakt onherstelbaar beschadigd en de werksfeer op de hele afdeling kan verslechteren. Misschien gaan andere collega’s zich ermee bemoeien en partij kiezen, waardoor steeds meer mensen betrokken raken bij het conflict.
Berisping
Als het u niet lukt om de situatie te de-escaleren, kan dat ook grote consequenties hebben voor uw positie in de organisatie: u kunt een berisping of boete krijgen, geschorst worden, zelfs ontslag kan een gevolg zijn.
Niet zomaar ontslag
uiterste best
Uiteraard is ontslag niet zomaar mogelijk omdat u niet overweg kunt met een collega of leidinggevende. Een werkgever moet zijn uiterste best doen om het probleem op te lossen. Van die inspanningen en opgelegde sancties moet hij een dossier bijhouden. Pas als de situatie echt onhoudbaar is, kan hij overgaan tot ontslag.
Forceren
rust bewaren
kern van het probleem
Hoe kunt u de situatie neutraliseren? Vaak is het nodig uw instincten te negeren. Een assertief type heeft tegenover een conflictvermijdend type de neiging om te gaan forceren. Dat verergert de situatie dan meestal juist. Heeft u beiden een dominant karakter, dan wilt u waarschijnlijk allebei gaan forceren. Handel niet op basis van uw eerste impuls. Bewaar uw rust en probeer even afstand te nemen van de situatie. Ga vervolgens met een constructieve, toegeeflijke houding het gesprek aan. Verder moet u bij uzelf te rade gaan of u nog belangrijke denkfouten heeft gemaakt. Denk aan de volgende punten:
- U concludeert uit negatief gedrag van een ander dat hij een slecht of vervelend persoon is. Gedrag en persoonlijkheid zijn niet automatisch verbonden. Als u daar wel van uitgaat, valt u de ander eerder persoonlijk aan.
- U vereenvoudigt een ingewikkelde situatie om het overzicht terug te krijgen. Daarmee gaat u echter al snel voorbij aan de kern van het probleem.
- U gaat uit van uzelf. Besef dat niet iedereen hetzelfde denkt en handelt als u, anders wantrouwt u iemand die zich anders gedraagt dan u al snel, terwijl die ander misschien niets kwaads in de zin heeft.
Kijk ook kritisch naar uw eigen aandeel in het conflict. Mensen hebben de neiging om te positief over zichzelf te denken. In een conflict hebben echter vaak beide partijen schuld. Houd dus niet koppig vast aan een rooskleurig zelfbeeld en durf het toe te geven als u fout zit.