U bent hier

Onderneming & Administratie
Accountantscontrole & CSRD5. Stakeholders identificeren en met hen interacteren 5.2 Het identificeren van stakeholders

5.2 Het identificeren van stakeholders

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: juni 2024

criteria

Het identificeren van stakeholders is een belangrijke stap in duurzaamheidsrapportage. Ondernemingen moeten hun stakeholders identificeren, met hen in contact treden in een duurzaamheidscontext en deze betrokkenheid toelichten in hun duurzaamheidsrapporten. In de literatuur worden meestal de volgende criteria gebruikt voor het identificeren van stakeholders:

  • macht;
  • legitimiteit;
  • urgentie.

5.2.1 Karakteristieken

belangen

positief of 
negatief

(in)direct

(on)bewust

stil of actief

toeleveringsketen

Voor de identificatie zijn deze karakteristieken van belang:

  • Eén of meer belangen: stakeholders kunnen meer dan één belang hebben. Niet alle belangen zijn van gelijk gewicht; u hoeft deze niet allemaal gelijk te behandelen.
  • Positief of negatief: belangen van stakeholders kunnen negatief of positief worden beïnvloed door de activiteiten van de onderneming. Due diligence richt zich op het identificeren van stakeholdersbelangen die negatief worden beïnvloed door de activiteiten van de onderneming.
  • Direct of indirect: stakeholders hebben niet altijd een directe relatie met de onderneming, zoals werknemers in de keten.
  • Bewust of onbewust: zo kunnen werknemers in de toeleveringsketen van de onderneming ook stakeholders zijn. Er kunnen bijvoorbeeld individuen of groepen op afstand van de activiteiten van de onderneming wonen die potentieel (kunnen) beïnvloed worden door deze activiteiten. Ze zijn zich er mogelijk niet van bewust dat ze stakeholders zijn van die specifieke onderneming, vooral als ze nog niet zijn beïnvloed door haar activiteiten.
  • Stil of actief: de onderneming moet de belangen van deze en andere stakeholders identificeren die niet in staat zijn om hun visie uiteen te zetten. Denk bijvoorbeeld aan toekomstige generaties of de natuur.

Niet alle stakeholders worden beïnvloed door alle activiteiten van uw onderneming. U moet de stakeholders identificeren wier belangen afgewogen moeten worden bij een specifieke activiteit. Dat wil zeggen: bespreek relevante onderwerpen met relevante stakeholders.

Als het onmogelijk is om direct met alle relevante stakeholders te communiceren, dan kunt u ook communiceren met geloofwaardige stakeholdersvertegenwoordigers of proxy-organisaties (zoals NGO’s en vakbonden).

5.2.2 Documenteren van geïdentificeerde stakeholders

U zult relevante stakeholders van uw onderneming moeten identificeren om deze bij het materialiteitsproces te betrekken. U stelt een lijst op van individuen en groepen wier belangen (kunnen) worden beïnvloed door de activiteiten van uw onderneming.

Indirect

Zorg ervoor dat u bij het identificeren van de stakeholders ook alle individuen of groepen identificeert waarmee uw bedrijf geen directe relatie heeft. Het gaat hier bijvoorbeeld om werknemers in de toeleveringsketen of lokale gemeenschappen die op afstand wonen van de activiteiten van uw onderneming. Zet ook op uw lijst degenen die niet in staat zijn om hun standpunten kenbaar te maken (zoals toekomstige generaties), maar wier belangen (kunnen) worden beïnvloed door de activiteiten van uw onderneming.

U kunt verschillende lijsten van stakeholders opstellen: per activiteit, project, product of dienst, of een andere classificatie die relevant is voor uw onderneming. Evalueer de classificatie regelmatig en pas deze aan veranderende omstandigheden aan.