U bent hier

9. Informatie verkrijgen, evalueren en rapporteren

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: juni 2024

In het voorgaande hoofdstuk kwamen de eerste twee fasen van de assurance-werkzaamheden van de accountant bij duurzaamheidsinformatie uitgebreid aan bod. In dit hoofdstuk leest u over de twee andere fasen in het controleproces, namelijk het verkrijgen van assurance-informatie, en de evaluatie en rapportage.

risicoanalyse

fraude

De eerste stap in het controleproces is het helder krijgen van de opdracht: het overeenkomen van de assurance-opdracht. Vervolgens bepaalt de accountant in de tweede fase (inzicht en risicoanalyse) waar hij in zijn assurance-werkzaamheden de meeste aandacht aan wenst te besteden. Hiervoor kan hij zowel systeemgerichte werkzaamheden uitvoeren, waarin hij steunt op de interne beheersingsactiviteiten van de onderneming, als gegevensgerichte werkzaamheden. Daarbij kijkt hij in het bijzonder naar fraude en frauderisico’s.

Bij de controle van duurzaamheidsinformatie gelden aanvullende aandachtspunten als u gebruikmaakt van externe deskundigen en schattingen.

Als de accountant in de tweede fase concludeert dat de interne beheersing van de onderneming dusdanig sterk is dat deze de inherente risico’s effectief ondervangt, kan hij besluiten om gebruik te maken van deze werkzaamheden. Hierbij zijn maar twee soorten beheersmaatregelen te identificeren. Dat zijn: Preventieve beheersmaatregelen. Deze...
Na uitvoering van alle assurance-werkzaamheden zal de accountant er bij de onderneming op aandringen alle geconstateerde fouten te corrigeren. De resterende fouten evalueert de accountant ten opzichte van de materialiteit om zo tot één oordeel te komen over de duurzaamheidsrapportage. Naast zijn assurance-rapport, dat een brede gebruikerskring...