U bent hier

Onderneming & Administratie
Budgetteren8. Prognose van de omzet opstellen8.1 Simpele en snelle omzetprognose

8.1 Simpele en snelle omzetprognose

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: februari 2023

vormvrij

Een omzetprognose is een techniek van management accounting die geheel vormvrij en flexibel is. Dit betekent dat de prognose simpel en snel mag, maar ook heel grondig. De veel gebruikte (simpele en snelle) vormen van omzetprognose voldoen soms, maar de grondige aanpak, gebaseerd op inzicht in de stuwende factoren achter de omzet, biedt meer kans op juiste voorspellingen en dus op een adequaat beleid.

Trendextrapolatie

Een vorm van eenvoudige en snelle omzetprognose is de zogenoemde trendextrapolatie van de omzet. Dit houdt in dat recente ontwikkelingen worden doorgetrokken. Vervolgens plaatst u wat plussen en minnen vanwege prijsstijgingen en conjunctuur en de uitkomst is de omzetprognose.

Bedrijfscapaciteit

effectiviteit

weinig inzicht

werkelijke omzet

Een tweede eenvoudige methode gaat uit van de bedrijfscapaciteit, die wordt vermenigvuldigd met een vorm van effectiviteit (zie de voorbeelden in het onderstaande kader). Het voordeel van zo’n simpele en snelle omzetprognose is dat ook niet-deskundigen zulke berekeningen kunnen maken; inzicht is niet vereist. Het nadeel van de eenvoud is dat er maar weinig inzicht ontstaat in de stuwende factoren achter de omzet en dat er geen rekening gehouden wordt met mogelijke verstoringen. Als u dus later de werkelijke omzet en de omzetprognose wilt analyseren, is er te weinig informatie om dat te kunnen doen. U blijft aangewezen op eenvoudige omzetprognoses.

Voorbeeld van snel en simpel

winkel

Bij een fysieke winkel vermenigvuldigt men bijvoorbeeld ‘het aantal vierkante meters winkeloppervlak’ met de ‘omzet per vierkante meter’. De uitkomst wordt nog vermenigvuldigd met de verwachte gemiddelde prijsstijging.

dienstverlener

De omzetprognose van een dienstverlener op uurbasis volgt uit het aantal declarabele uren vermenigvuldigd met de bezettingsgraad en met het uurtarief.

De eenvoudige methode suggereert dat maar twee factoren de omzet verklaren (bijvoorbeeld ‘vierkante meters winkeloppervlak’ en ‘omzet per vierkante meter’), maar in werkelijkheid zijn het vele factoren. Elk van deze factoren kan de omzet belemmeren of verbeteren.

Belemmeringen

concurrenten

Mogelijke factoren, die een simpele en snelle omzetprognose doorkruisen, zijn bijvoorbeeld:

  • acties van concurrenten;
  • veranderd consumentengedrag (zoals bezuinigingsdrang, subsidieverlaging, inkomensdaling);
  • veranderingen in de eigen strategie (zoals nieuwe producten, producten schrappen, andere marketingmix);
  • verbetering of verslechtering van de effectiviteit van de marketing.

Ondanks de nadelen voldoet de methode meestal wel in bedrijfstakken met een stabiele vraag van klanten en in markten met geringe concurrentie (bijvoorbeeld de dorpskapper en de gezondheidszorg).