7.2 Fraude
interne fraude
Stel dat Henk de boekhouder van een meubelbedrijf is en na vijf jaar hard werken ontevreden is over zijn doorgroeimogelijkheden in de onderneming. Hij besluit een zakcentje bij te verdienen door bij iedere transactie die de onderneming doet een klein percentage naar zichzelf door te sluizen. Henk pleegt hiermee interne fraude en kan zorgen dat het energiebedrijf na een paar jaar een groot deel van zijn inkomsten misloopt. Wat kan het meubelbedrijf in deze situatie doen om de bedrijfscontinuïteit te waarborgen?
7.2.1 Planning en prioriteiten
fraude tegengaan
In de meeste gevallen kan uw onderneming fraude tegengaan door duidelijke communicatie met de werknemers, veiligheidsonderzoeken en heldere contracten voorzien van boeteclausules. Toch is dat in soortgelijke situaties vaak niet genoeg.
aangifte bij de politie
Zodra u ondervindt dat een werknemer fraudeert is het eerste wat u doet zijn account blokkeren en hem ontslaan uit zijn functie. Zodra u aangifte doet bij de politie kunt u ook een rechtszaak tegen hem aanspannen om uw verloren inkomsten terug te krijgen via een schadeclaim.
7.2.2 Fraude voorkomen
huishoudelijk reglement
trainingen of simulaties
Om fraude in de toekomst te voorkomen kunt u een huishoudelijk reglement opstellen. Hierin bepaalt u de omgangsvormen tussen u en uw werknemers. Daarnaast neemt u in het reglement de stappen op die een werknemer moet nemen als hij fraude vermoedt. U laat dit reglement ondertekenen bij indiensttreding. Uiteraard geeft u zelf ook altijd het goede voorbeeld. Verder kunt u periodiek trainingen of simulaties organiseren waarbij dit onderwerp besproken wordt, zodat al uw werknemers op de hoogte zijn van de procedures.
Creëer een werksfeer waarbij werknemers elkaar aanspreken op afwijkend gedrag. Ook door het aanmaken van logbestanden en het uitvoeren van periodieke audits en controles kunt u toekomstige fraude voorkomen of bijtijds signaleren.