U bent hier

Onderneming & Administratie
Bedrijfscontinuïteit3. Vooruitdenken: maak een bedrijfscontinuïteitsplan3.8 Scenario’s en draaiboeken

3.8 Scenario’s en draaiboeken

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: juni 2021

Een bcp kan instructies bevatten voor één of meerdere scenario’s. U kunt deze integreren in het bcp, maar u kunt er ook voor kiezen om een apart draaiboek per scenario uit te werken.

3.8.1 Wel of niet uitwerken van scenario’s?

uitkomsten risicoanalyse

crisis

Welke scenario’s uw onderneming wel of niet uitwerkt, hangt onder andere af van de uitkomsten van de risicoanalyse. Scenario’s kunnen betrekking hebben op verstoringen in de bedrijfsvoering (bijvoorbeeld waterschade). Daarnaast kunt u scenario’s maken voor gebeurtenissen waar de bedrijfsvoering geen hinder van ondervindt, maar waarbij er toch sprake is van een crisis (bijvoorbeeld een datalek van gevoelige gegevens). Uw onderneming kan de werkzaamheden in dat laatste voorbeeld gewoon continueren.

Voorbeelden van scenario’s voor in uw bcp

cybercrime

Hieronder staan enkele voorbeeldscenario’s voor in een bcp opgesomd waarvoor ook weer tal van varianten te bedenken zijn:

  • sluiting hoofdkantoor;
  • uitval elektriciteit;
  • extreem weer;
  • uitval datacenter of telefonie;
  • cybercrime of datalek;
  • uitval relatie of leverancier;
  • groot bedrijfsongeval;
  • waterschade.

3.8.2 Draaiboek opstellen

stappen

Naast dat u scenario’s kunt opstellen van mogelijke dreigingen, moet uw onderneming ook een draaiboek hebben om in het geval van een crisis te weten welke stappen u moet ondernemen. Veel ondernemingen beschikken niet over een draaiboek voor crisissituaties. Het bcp bevat op basis van risico’s en prioriteiten een draaiboek met daarin opgenomen de stappen en communicatielijnen om uw onderneming weer continuïteit te bieden.

Up-to-date

dynamisch document

Het calamiteitendraaiboek is een dynamisch document, het moet altijd up-to-date zijn, zodat u over de laatste informatie beschikt. Om ervoor te zorgen dat het up-to-date houden van het calamiteitendraaiboek geen lastige en tijdrovende klus is, moet uw onderneming ervoor waken dat het geen lijvig, onleesbaar of onbruikbaar document wordt.

Voor het opstellen van een calamiteitendraaiboek, moet u eerst in kaart brengen wat precies de kritische processen van uw onderneming zijn, hoe snel deze kritische processen weer ‘in de lucht’ moeten zijn na een crisis en welke middelen en mensen daarvoor nodig zijn.