U bent hier

8.1 Waar moet het team aan voldoen?

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: november 2019

Voordat u met het team aan de gang gaat, onderzoekt u wat het team zou moeten bijdragen aan de organisatie en hoe het op dit moment is georganiseerd. Welke doelen heeft dit team en welke middelen zijn er beschikbaar? Daarnaast analyseert u welke mensen u idealiter in dit team wilt hebben en hoe die samen zouden moeten werken.

8.1.1 Doelen en middelen

probleem-
definitie

budget

In hoofdstuk 2 las u al hoe u vaststelt welk doel een team heeft. Hieronder staat een korte checklist. Voor de uitgebreide uitleg kunt u hoofdstuk 2 raadplegen.

  • De context
    • Wat is de achtergrond van de vraag om dit team?
    • Wat is het grote geheel waarbinnen dit team past?
    • Welke andere ideeën zijn bedacht of uitgeprobeerd?
    • Wat is de probleemdefinitie? Wat wil de organisatie oplossen door het opzetten van dit team?
    • Hoe zit het krachtenveld van de betrokkenen in elkaar?
    • Welke risico’s en randvoorwaarden zijn er?

  • Resultaat en effecten
    • Welk resultaat moet het team opleveren?
    • Hoe past dat in het doel van het team?
    • Hoe past dit in de doelen van de organisatie?
    • Welke concrete producten moet het team leveren?

  • Het plan en de middelen
    • Welke concrete activiteiten voert het team uit?
    • Zijn de procedures en processen beschreven?
    • Zijn er kritische momenten in die processen?
    • Welke tijdpaden hangen aan de processen?
    • Welke budgetten zijn er voor dit team?
    • Welke kwaliteitscriteria zijn er vastgesteld?
    • Hoe wordt de voortgang bewaakt?
    • Hoe is de besluitvorming geregeld?
    • Wie stuurt er op welke manier bij?

    8.1.2 Welke kwaliteiten heeft dit team nodig?

    teamrol

    In paragraaf 7.1 las u hoe u vaststelt over welke expertises de teamleden horen te beschikken. Stel uzelf dezelfde vragen als u nadenkt over de mensen die uw team idealiter bevat.

    • Rollen en taakverdeling
      • Welke taken zijn er te onderscheiden?
      • Welke teamrollen zijn er idealiter vertegenwoordigd?
    • Deskundigheids- en inzetverdeling
      • Welke deskundigheid en expertise is er in dit team nodig om de taken te kunnen uitvoeren?
    • Communicatie, informatie en organisatie
      • Waarover communiceert het team intern en extern?
      • Welke informatie deelt het team intern en extern?
      • Hoe organiseert het team dit in een logisch proces?