U bent hier

2. Doelen en middelen

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: november 2019

Doelen en middelen zijn van levensbelang voor elk team. Een team heeft een doel nodig, want anders heeft het geen bestaansrecht. Wat een team daarnaast nodig heeft, zijn middelen om dat doel te bereiken. Die zijn afhankelijk van het doel dat het team heeft. In dit hoofdstuk leest u hoe u een doel formuleert en hoe u op basis van dat doel bepaalt welke middelen het team mag gebruiken.

Om duidelijk te maken hoe de verschillende factoren met elkaar samenhangen, volgt dit hoofdstuk twee teams.

Afdeling Inkoop bouwbedrijf Doorzon

nieuwbouwproject

gemeente

Bouwbedrijf Doorzon is een organisatie waar ongeveer 250 mensen werken. Doorzon is gespecialiseerd in kleinschalige nieuwbouwprojecten en bouwt kleine wijkjes van ongeveer vijftig huizen voor mensen met een inkomen van ongeveer drie keer modaal. Omdat Doorzon geduchte concurrentie heeft, moet de organisatie de bouwmaterialen zo goed en goedkoop mogelijk inkopen. De afdeling Inkoop is daarom een belangrijke afdeling binnen Doorzon.

Werkgroep Invoering nieuwe strategie Hupselerwaard

Hupselerwaard is een middelgrote gemeente met ongeveer 82.000 inwoners. Het is een traditionele gemeente met een wat oudere populatie inwoners. Om bij te blijven met de ontwikkelingen heeft de gemeente een nieuwe strategie geformuleerd die meer aansluit bij de huidige tijd. Ook is er een werkgroep in het leven geroepen die deze strategie binnen de gemeentelijke organisatie moet gaan uitrollen.

Een goed geformuleerd doel vormt het startpunt voor elk team. De vraag waarom een team bestaat, is volledig terug te voeren op dit doel. Want als een team geen doel heeft, kan het tenslotte net zo goed niet bestaan. Stel, u wilt een team opzetten dat verantwoordelijk is voor de communicatie naar de markt. Dan volstaat een doelformulering als ‘Dit...
Als het doel helder is geformuleerd, kunt u een plan opstellen en vaststellen welke middelen het team nodig heeft. De basis daarvoor is een zo compleet mogelijk beeld van alle activiteiten die nodig zijn om het doel te bereiken. Dit zijn dus ook activiteiten om risico’s of randvoorwaarden te ‘managen’. Hierbij gaat het om de volgende zaken. 2.2.1...