U bent hier

7. Projectadministratie

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: januari 2023

Een project brengt veel administratie met zich mee om de controle te behouden over de voortgang, uitvoering en kosten. Alles moet tijdens het project bijgehouden worden, zoals planning, budget en urenadministratie. De informatie uit deze administratie is nodig om rapportages te schrijven over de voortgang en werkzaamheden van het project. Een projectassistent kan voor u de projectadministratie bijhouden.

Bij projectadministratie houdt u de planning bij, zet u de urenadministratie op, belegt u vergaderingen, beheert u het projectdossier en doet u de boekhouding van het project. Alle belangrijke documenten worden bewaard. Als projectleider houdt u de controle over de projectadmini­stratie. De overige leden van het projectteam kunnen u bijstaan in het bijhouden van de administratie.

Een project kan niet zonder een goede en realistische planning. Een strakke planning, met plaats voor tussentijdse successen, onverwachte veranderingen en haalbare deadlines, geeft het project een vliegende start. Het maken van een goede projectplanning is geen kleinigheid. U zult hier samen met de rest van het projectteam ruim de tijd voor moeten...
De administratie van de uren die de projectmedewerkers maken, is een vaste taak die bij de projectadministratie hoort. De doorbelasting van de urenadministratie in de boekhouding wordt meestal door de controller gedaan, maar het kan ook zijn dat iemand van het projectteam dit oppakt. Om financieel de sturing over het project te behouden, moeten de...
In elk project zijn meerdere vergaderingen, overleggen en bijeenkomsten nodig. Vergaderingen moeten voorbereid en vastgelegd worden en na ieder overleg moet er een verslag komen voor in het projectdossier. Dit kan gaan om een informele teamvergadering met de leden van het projectteam waar u zelf ook onderdeel van bent. Maar u en de...
Een project bijhouden is een echte papierwinkel. Er zijn officiële documenten zoals de projectbrief en een goedgekeurde projectplanning. Maar daarnaast zijn er ook grote documentenstromen, zoals notulen, e-mails en brieven. En die moeten allemaal bewaard worden in het projectdossier. Projectinformatie bewaren Een projectdossier bestaat vaak uit...