5. Projectaanpak
Het is verleidelijk om meteen vol enthousiasme aan de slag te gaan met een project, zonder eerst na te denken over de aanpak. Voor een klein project kan dat nog wel, maar als een project complexer wordt, is structureren echt een noodzaak! Het is handig om een project op te delen in fasen; na iedere fase kunt u als projectleider beslissen om door te gaan of te stoppen. Een projectassistent kan u hierbij adviseren: die heeft inzicht in de planning en de financiën.
mislukken
Een project zonder een goed plan van aanpak is gedoemd te mislukken. Het projectteam gaat dan van start zonder duidelijke doelen, zonder een helder beeld van de manier waarop ze het project moeten uitvoeren en ook de besluitvorming is een chaos. De projectteamleden hebben geen houvast en de kans is groot dat het team binnen de kortste keren uit elkaar valt.
afbakenen
Projectmatig werken betekent het project duidelijk afbakenen, werken in fasen en hoofd- en bijzaken onderscheiden. Er moet een duidelijke werkstructuur op tafel komen, waarbij taken en verantwoordelijkheden zijn verdeeld en tussendoelen goed zijn vastgesteld.