U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Projectmanagement5. Projectaanpak

5. Projectaanpak

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: januari 2023

Het is verleidelijk om meteen vol enthousiasme aan de slag te gaan met een project, zonder eerst na te denken over de aanpak. Voor een klein project kan dat nog wel, maar als een project complexer wordt, is structureren echt een noodzaak! Het is handig om een project op te delen in fasen; na iedere fase kunt u als projectleider beslissen om door te gaan of te stoppen. Een projectassistent kan u hierbij adviseren: die heeft inzicht in de planning en de ­financiën.

mislukken

Een project zonder een goed plan van aanpak is gedoemd te mislukken. Het projectteam gaat dan van start zonder duidelijke doelen, zonder een helder beeld van de manier waarop ze het project moeten uitvoeren en ook de besluitvorming is een chaos. De projectteamleden hebben geen houvast en de kans is groot dat het team binnen de kortste keren uit elkaar valt.

afbakenen

Projectmatig werken betekent het project duidelijk afbakenen, werken in fasen en hoofd- en bijzaken onderscheiden. Er moet een duidelijke werkstructuur op tafel komen, waarbij taken en verantwoordelijkheden zijn verdeeld en tussendoelen goed zijn vastgesteld.

Een goed georganiseerd project begint met een ‘grove’ fasering. Als projectleider deelt u het project op in een aantal fasen, elk met eigen tussendoelen. Fasen zijn in feite grote brokken werk, verdeeld in de tijd, die uiteindelijk leiden tot het projectresultaat. U kunt fasering vergelijken met een trein die over het spoor naar het volgende...
Een project doorloopt doorgaans vier fasen: de initiatieffase; de definitiefase; de uitvoeringsfase; de afsluitende fase. Afhankelijk van het project kunt u hier meerdere fasen aan toevoegen. 5.2.1 Initiatieffase In deze fase ontstaat het ‘idee’ van een project, en werpt iemand zich op als opdrachtgever. Deze opdrachtgever beschouwt zichzelf als...
De fasen van een project hangen nauw samen met beslissingen die tijdens het project genomen moeten worden. Meestal vallen de beslismomenten op het eind van een fase. Een beslismoment aan het einde van de definitiefase kan bijvoorbeeld over de begroting gaan. Is deze sluitend, dan is er groen licht voor de uitvoeringsfase. Zitten er nog gaten in de...
Projectmatig werken betekent dat er een heldere structuur en fasering moet zijn bij de start van een project. Een duidelijke projectbeschrijving waarin hoofd- en bijzaken worden onderscheiden, een werkstructuur en vaste routines zijn andere uitgangspunten voor een geslaagd project. 5.4.1 Werkstructuur Als een project te groot en complex wordt,...