U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Persoonlijke vaardigheden6. Conflicthantering6.3 Oorzaken achterhalen

6.3 Oorzaken achterhalen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: oktober 2024

andere visie

Heeft u eenmaal een conflict gesignaleerd, dan moet u achterhalen hoe die situatie is ontstaan. Bent u zelf betrokken bij het conflict, dan denkt u misschien dat u al weet wat de reden is. Toch is dit niet altijd het geval: als u op onderzoek uitgaat, kan blijken dat de ander een heel andere visie op de oorzaak van het probleem heeft dan u. Het loont de moeite om die oorzaak te achterhalen, omdat u uw geschil dan tenminste kunt uitpraten. Misschien blijkt wel dat het allemaal op een misverstand is gebaseerd.

Soort conflict

verschillende werkdoelen

persoonlijk vlak

onderlinge machtsstrijd

Tussen werknemers kunnen verschillende soorten conflicten ontstaan:

  • Inhoudelijk conflict: bij een inhoudelijk conflict hebben werknemers verschillende werkdoelen of verschillen ze van mening over de manier om die doelen te behalen.
  • Persoonlijk conflict: in een persoonlijk conflict botsen werknemers op persoonlijk vlak. Hun karakters zijn bijvoorbeeld te verschillend of ze begrijpen elkaars normen en waarden niet.
  • Procesgericht conflict: in het geval van een procesgericht conflict voeren werknemers een onderlinge machtsstrijd en zijn ze het bijvoorbeeld niet met elkaar eens over de verdeling van verantwoordelijkheden.

Conflict valt in meerdere categorieën

niet eenvoudig in te delen

De kans is groot dat een conflict niet zo eenvoudig in één categorie is in te delen. Als u in conflict raakt met een collega over een inhoudelijk onderwerp, kunnen er ook persoonlijke aspecten meespelen en andersom. Als u op persoonlijk vlak al niet overweg kunt met een collega, zal er waarschijnlijk eerder een verhitte discussie over het werk ontstaan.

Belangen en meningen

onderliggende belangen

tegenstrijdige belangen

Probeer altijd te achterhalen of er in het conflict alleen sprake is van meningen of dat er belangen meespelen. Onderliggende belangen kunnen te maken hebben met macht of status, of misschien gaat het erom meer tijd of aandacht te krijgen. Zijn tegenstrijdige belangen een belangrijke oorzaak van het conflict, dan kan de leidinggevende het beste het conflict beslechten. Hij kan met de ruziënde collega’s afspraken maken over de verdeling van verantwoordelijkheden of tijd.

Is er alleen een meningsverschil tussen werknemers, zonder bijbedoelingen, dan kunnen de betrokkenen het beste zelf naar een oplossing zoeken.

Factoren

Ga ook na of er nog andere factoren meespelen. Misschien heeft een werknemer privéproblemen, waardoor hij sneller geïrriteerd raakt. Ook slechte arbeidsomstandigheden, zoals hoge werkdruk of lange werkdagen, kunnen de gemoedstoestand van een werknemer beïnvloeden. Misschien is zijn werk niet uitdagend genoeg of kan hij het juist niet bolwerken. Hij kan zich dan onbedoeld afreageren in discussies met collega’s.