U bent hier

6. Conflicthantering

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: oktober 2024

Conflicten komen overal voor waar mensen samenwerken: door meningsverschillen, conflicterende belangen of simpelweg door misverstanden. Hoe verleidelijk het ook is, conflicten vermijden is vaak niet de beste oplossing. Een conflict samen uitpraten en oplossen is veel constructiever en kan de samenwerking zelfs verbeteren. Als u weet hoe u moet omgaan met conflicten is dat dus van grote waarde voor uw organisatie.

samenwerken

constructieve rol

Het is voor ieder mens nuttig als hij weet hoe hij het beste met conflictsituaties kan omgaan. In uw werk is dit echter dubbel belangrijk. U kunt niet altijd kiezen met wie u wilt samenwerken. Ook kunt u meningsverschillen en conflicten niet altijd uit de weg gaan. U moet immers toch vaak samen een doel bereiken. Daarom is het belangrijk dat u uw vaardigheden in conflicthantering traint. Niet alleen omdat u zelf in een conflict terecht kunt komen, maar ook omdat u dan een constructieve rol kunt spelen in het oplossen van conflicten tussen anderen.

Een hevig conflict komt meestal niet uit het niets. Vaak is er al een periode van sluimerende onvrede en onderlinge irritaties aan voorafgegaan. Uiteraard kunt u een conflict het beste signaleren in de beginfase, als de gemoederen nog niet te hoog zijn opgelopen. Vaak zult u echter een conflict tussen collega’s pas herkennen als dit al in een...
Hoewel conflicten op de werkvloer zeker hun nut kunnen hebben, kleven er ook forse nadelen aan. In veel gevallen kan het daarom beter zijn om conflicten te voorkomen. Dat is helaas lang niet altijd mogelijk. Werknemers verschillen nu eenmaal van elkaar in hun ideeën en persoonlijkheden, en dat zorgt voor botsingen. Ook op inhoudelijk werkvlak...
Heeft u eenmaal een conflict gesignaleerd, dan moet u achterhalen hoe die situatie is ontstaan. Bent u zelf betrokken bij het conflict, dan denkt u misschien dat u al weet wat de reden is. Toch is dit niet altijd het geval: als u op onderzoek uitgaat, kan blijken dat de ander een heel andere visie op de oorzaak van het probleem heeft dan u. Het...
Het beste kunt u een conflict al in een vroeg stadium bespreekbaar maken. De kans is groter dat u dan in alle redelijkheid samen tot een oplossing komt. Bij het bespreken van het probleem zijn er een aantal zaken waar u rekening mee moet houden. Begrip tonen Allereerst is het heel belangrijk dat u begrip toont voor de ander. Probeer u in de ander...
Soms komt u er onderling niet uit en moet er een bemiddelaar aan te pas komen. Zo’n onafhankelijke derde wordt ook wel een mediator genoemd. In de meeste gevallen kan er het beste een bemiddelaar van buitenaf komen. Die persoon is professioneel en kan objectiever naar de situatie kijken dan iemand die de organisatie en de betrokkenen goed kent...
Als een conflict echt uit de hand loopt, kunnen de gevolgen groot zijn. De relatie tussen u en de ander raakt onherstelbaar beschadigd en de werksfeer op de hele afdeling kan verslechteren. Misschien gaan andere collega’s zich ermee bemoeien en partij kiezen, waardoor steeds meer mensen betrokken raken bij het conflict. Berisping Als het u niet...