U bent hier

5. Coaching

Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: oktober 2024

U kunt sommige van uw persoonlijke vaardigheden inzetten om anderen te helpen. Iedere werknemer wil zijn loopbaan graag zelf sturen, en daarvoor is het noodzakelijk dat hij zich blijft ontwikkelen. Hoewel ­iemand dit grotendeels zelf kan doen, kan extra begeleiding het proces een impuls geven. Als u aan uw coachings­vaardigheden werkt, kunt u een ander hierbij helpen. En dat is weer nuttig voor uw eigen loopbaan.

begeleiden bij leerproces

Bij coaching moedigt u een ander aan om zijn vaardigheden te vergroten en nieuwe competenties op te doen. Dit doet u niet door kennis over te dragen, maar door degene die u coacht te begeleiden bij zijn leerproces. Dit vereist van u als coach ook goed getrainde vaardigheden.

Objectief

geen oordeel vellen

Een belangrijke kwaliteit die u als coach moet hebben, is dat u objectief kunt waarnemen, zonder een oordeel te vellen. U moet zich neutraal opstellen, zodat de gecoachte zich volledig kan richten op zijn eigen ontwikkeling en doelen. Respect en inlevingsvermogen zijn cruciale persoonlijke ­eigenschappen als u anderen succesvol wilt coachen. Als het u lukt om een gecoachte met meer zelfinzicht en vol vertrouwen een nieuwe stap in zijn loopbaan te laten zetten, is uw doel bereikt.

Als u besluit om een collega, een stagiair of een andere medewerker te coachen, is de eerste stap – het samenstellen van het coachingstraject – cruciaal. Als u samen op voorhand de juiste keuzes maakt, is de kans groter dat de coaching slaagt. Het is belangrijk om de inrichting van het coachingstraject systematisch aan te pakken. Met een...
Goed coachen is een kunst. Een slechte coach neemt de regie over van de gecoachte en stuurt hem in een bepaalde richting. Een goede coach helpt de gecoachte om zelf met oplossingen te komen. Een paar coachingsboeken en -websites doornemen maakt u nog geen goede coach. U moet oefenen met gesprekstechnieken en u moet uw eigen gedragingen kritisch...
Iedere gecoachte vraagt om een eigen benadering. Dit is de coachingstijl, de manier waarop u de gecoachte begeleidt. U moet na het eerste gesprek inschatten welke methode effectief zal werken bij degene die u gaat begeleiden. De ene persoon heeft baat bij een coach met een begripvolle en meelevende houding, terwijl een andere juist beter gedijt...
Voor het verloop van het coachingstraject en de coachingsgesprekken maakt het nogal wat uit welke gesprekstechniek u kiest. U kunt er natuurlijk meerdere gebruiken, als u maar snel kunt schakelen tussen de verschillende technieken. Wilt u de gecoachte bijvoorbeeld de ruimte geven, dan luistert u vooral, vat u vervolgens zijn woorden samen en stelt...
Een speciale vorm van coachen is coachend leidinggeven. Als u leidinggevende of bijvoorbeeld projectleider bent, kunt u hier veel profijt van hebben. Coachend leidinggeven is erop gericht werknemers goed te laten presteren en leren door hen zo veel mogelijk zelfstandig te laten werken en zelf oplossingen te laten aandragen. U geeft zo min mogelijk...