3.2 Denk vanuit kandidaat
Onderstaande vragen van werkzoekenden kunnen u helpen op elk moment in het proces vanuit de kandidaat te denken.
3.2.1 Wie zoeken ze?
hiring manager
Begin elk werving-en-selectieproces met een goed gesprek met de leidinggevende die de vacature heeft, de ‘hiring manager’. Laat u niet verleiden tot actie als deze hiring manager aangeeft dat u een oude vacaturetekst kunt hergebruiken. Om de vraag van de kandidaat goed te kunnen beantwoorden, is het nodig om zelf helder te hebben wie u zoekt.
Check wat de echt harde functie-eisen zijn en welke kwaliteiten, eigenschappen en ervaring meer als ‘nice to have’ zijn te bestempelen. Bespreek hoeveel tijd en ruimte er voor de nieuwe collega is om te leren en bevraag welke eigenschappen aanvullend zijn in het team.
3.2.2 Is het iets voor mij?
lang
bondig
skill
Het gevaar bij het schrijven van een vacaturetekst is dat u er alles in wilt zetten wat u belangrijk vindt. Dat is voor de kandidaat vaak totaal niet interessant. Het wordt dan een lange tekst die niet uitnodigend is en een deel van de geschikte kandidaten afschrikt. Want wie kan er nou álles? Belangrijk is dat de vacaturetekst aansprekend is, de cultuur van uw organisatie uitstraalt en uitnodigt tot actie. Houd de tekst kort, bondig en persoonlijk en richt u op de belangrijkste onderdelen: wat is absoluut noodzakelijk en wat is nuttig maar niet cruciaal? Richt u niet alleen op ervaring en diploma’s, maar ook op de gewenste skills.
Breng wat teweeg met aansprekende video
sfeer
Wilt u echt overbrengen hoe het voelt om bij u te werken? Maak een video van de plek waar de sollicitant zal komen te werken en van de toekomstige collega’s. Laat zien hoe de sfeer is en laat werknemers vertellen waarom zij bij uw organisatie werken. Dit zal ertoe leiden dat de organisatie echt gaat leven bij de sollicitant. Het kan verstandig zijn om hierbij een specialist in de arm te nemen, zodat u professioneel voor de dag komt.
3.2.3 Wil ik daar werken?
organisatiecultuur
De sollicitant is enthousiast over de functie. Nu de organisatie nog: is het een plek waar de sollicitant zichzelf ziet werken? Door transparant te zijn over wie u bent, trekt u kandidaten aan die bij u passen. Communiceer dus over de organisatiecultuur, de belangrijkste waarden, op welke manier er gewerkt wordt en hoe de betreffende functie in de organisatie is ingebed. Ook aandacht voor het salaris en de secundaire voorwaarden is natuurlijk belangrijk. Geef daarbij een salarisindicatie, bijvoorbeeld door een minimum- en maximumsalaris aan te geven.
Heb het niet over een ‘marktconform salaris’. Een kandidaat heeft geen idee wat dat betekent. Onderzoek laat bovendien zien dat een fors deel van de mogelijk geïnteresseerden hier al afhaakt.
3.2.4 Hoe kan ik reageren?
sollicitatieformulier
Maak het voor de sollicitanten gemakkelijk om te solliciteren. Zorg ervoor dat ze met één druk op de knop hun sollicitatie kunnen versturen. Dubbel werk moet u hierbij proberen te vermijden. Laat sollicitanten daarom geen uitgebreid sollicitatieformulier invullen om daarna nog om een cv, motivatiebrief of filmpje te vragen.
U kunt ook overwegen om solliciteren via WhatsApp mogelijk te maken. Dat maakt het benaderen van uw organisatie nog toegankelijker. Bovendien biedt het u de kans op snelle interactie.
3.2.5 Hoe ziet het proces eruit?
assessment
Voor een sollicitant is niets zo vervelend als solliciteren op een vacature en vervolgens een lange tijd niets horen. Ook een onverwachte uitnodiging voor een assessment zal de sollicitant niet op prijs stellen. Sollicitanten willen graag weten wat ze kunnen verwachten. Vermeld dus hoe het proces eruitziet. Dat kan in de vacaturetekst, maar ook in een aparte blog of via een filmpje op uw website. Vertel wanneer ze een reactie kunnen verwachten, hoeveel gesprekken er komen en of er een assessment wordt afgenomen. Als u al datums voor de sollicitatiegesprekken gekozen heeft, is het goed om deze ook te vermelden.
Ruimte voor vragen over vacature
bereikbaar
Regel dat sollicitanten altijd iemand binnen uw organisatie kunnen benaderen met eventuele vragen over de vacature. Dat kan op verschillende manieren; het snelst en gemakkelijkst gaat dat via WhatsApp. U kunt voor vragen uiteraard ook een telefoonnummer of e-mailadres noemen. Zorg dan wel dat u daadwerkelijk bereikbaar bent. De sollicitant is nú geïnteresseerd, het zou zonde zijn als die interesse verdwijnt omdat uw organisatie niet (snel genoeg) antwoordt.
3.2.6 Hoe gaan we elkaar ontmoeten?
gelijkwaardigheid
Heeft u in uw advertentie geen datums voor sollicitatiegesprekken genoemd, geef de sollicitant bij een uitnodiging dan meerdere opties. Ga er niet van uit dat de kandidaat hoe dan ook op de door u voorgestelde datum kan, maar overleg dit. Check ook welke vorm de voorkeur heeft: online of op locatie. Uw organisatie stelt zich dus flexibel op en gaat uit van gelijkwaardigheid. Laat ook weten met wie de kandidaat het gesprek heeft en geef aan wat de rol van de gesprekspartners is. Kandidaten kunnen zich dan voorbereiden door bijvoorbeeld op LinkedIn wat meer over hen te weten te komen.
3.2.7 Waarom word ik niet uitgenodigd of aangenomen?
afwijzing
Vertel mensen die u heeft gesproken altijd persoonlijk waarom u niet met ze verdergaat. Sollicitanten die u niet op gesprek uitnodigt, geeft u schriftelijk of telefonisch hierover een uitleg. U kunt het ook bij een algemenere afwijzing houden, maar geef de sollicitant dan wel de mogelijkheid om te bellen voor een persoonlijk toelichting. Aanvullend een kleinigheid opsturen als bedankje voor de genomen moeite laat zien dat u serieus met de sollicitanten omgaat én kan ervoor zorgen dat zij ambassadeurs van uw organisatie worden.
Op rendement.nl/hrdossier vindt u een tool waarmee u in ongeveer vijf minuten een nette afwijzingsbrief voor een sollicitant kunt schrijven.
3.2.8 Wat nu, tot aan de eerste werkdag?
officieel
inwerkpakket
Als u het sollicitatieproces succesvol heeft afgerond, vraagt u aan de nieuwe werknemer of hij de arbeidsovereenkomst opgestuurd wil krijgen of op kantoor wil ondertekenen. Voor sommigen is het best een officieel moment, dat ze bewust willen meemaken. U heeft dan meteen de mogelijkheid om de nieuwe collega live aan enkele werknemers te introduceren en een rondje door het gebouw te lopen. Vergeet niet om tussen het tekenen van het contract en de eerste werkdag geregeld even contact te houden. Dat kan met een welkomstkaartje, het opsturen van een inwerkpakket of een mailtje van collega’s uit het nieuwe team.
Denk altijd vanuit de kandidaat, bij elke stap in het proces. Doorloop uw sollicitatieproces eens zelf om te ontdekken waar verbeterpunten zitten.