2.4 Online sollicitatietraject
Het belang van uw online werkgeversimago is de laatste jaren alleen maar groter geworden. Voor sollicitanten is het internet het beginpunt bij de zoektocht naar een nieuwe baan. Sterker nog: een deel van de sollicitanten verwacht het gehele sollicitatietraject online te kunnen afronden.
Investeren
reageren
soepel
Niet alleen staan de vacatures online op uw bedrijfssite, LinkedIn of in een vacaturebank, de mogelijkheid om online te reageren is hierin geïntegreerd. Idealiter krijgt de sollicitant ook via dezelfde online route van uw organisatie antwoord. Zorg ervoor dat dat tijdig gebeurt en probeer ook de reden voor een afwijzing op te nemen in uw reactie. Uiteraard is het voor uw imago heel belangrijk dat dit traject soepeltjes verloopt. Regel daarom dat uw organisatie ook voldoende in uw website en de bijbehorende systemen investeert.
U kunt het beste een periodiek terugkerend moment inplannen om uw online werkgeversimago te monitoren. Op deze manier kunt u nagaan wat er online allemaal over uw organisatie gezegd wordt.
Review
schade
impulsief
Op social media worden bedrijfsreviews gegeven (houd ook een site als glassdoor.nl in de gaten) en slechte reviews brengen uw werkgeversimago schade toe. Als het budget het toelaat, kan uw organisatie speciaal hiervoor een ‘community manager’ aannemen. Door al het commentaar te noteren en te evalueren, zult u patronen herkennen waarmee uw organisatie aan de slag kan. Voorkom impulsieve reacties als de online teneur in mineur is. Defensieve reacties doen uw werkgeversimago ook eerder kwaad dan goed.
Imagodeuk
noodklok
Een imagodeuk zit sowieso in een klein hoekje; veel organisaties krijgen hier vroeg of laat mee te maken. Ook het personeelsbeleid van uw organisatie kan voor negatieve aandacht zorgen. Denk aan slechte communicatie rondom een reorganisatie of een vakbond die de noodklok luidt over de slechte arbeidsomstandigheden. Zorg dat u voor zo’n situatie een crisiscommunicatieplan heeft klaarliggen.
Een imagodeuk heeft uiteraard veel invloed op uw mogelijkheden om nieuw personeel te werven, zeker als die deuk door uw eigen personeelsbeleid is ontstaan.