U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Leiderschap3. Gebruik het communicatiestijlenmodel3.5 Uitwijkstijlen

3.5 Uitwijkstijlen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: april 2016

extreem ­reageren

De vier genoemde communicatiestijlen zijn niet in beton gegoten. Er kunnen situaties zijn dat mensen extremer reageren dan u van hen gewend bent. Meestal gebeurt dit onder invloed van spanning of stress. In de termen van het Communicatiestijlenmodel worden dit de ‘uitwijkstijlen’ genoemd. Bij elke communicatiestijl hoort een specifieke uitwijkstijl. Het is belangrijk om deze te kennen, zodat u problematisch gedrag kunt relativeren en er goed op kunt reageren.

3.5.1 Autocratisch gedrag

dwingend

Mensen met de directieve communicatiestijl kunnen onder bepaalde omstandigheden overgaan tot autocratisch gedrag als ze bijvoorbeeld geïrriteerd zijn of boos. Ze zijn dan erg kort door de bocht en kunnen zeer dwingend zijn.

3.5.2 Persoonlijke aanval

afreageren

Collega’s met de expressieve communicatiestijl kunnen de neiging hebben om boosheid en frustraties af te reageren op iemand anders.

3.5.3 Toegeven

buigen

Toegeven als uitwijkstijl vindt u bij mensen met de vriendelijke communicatiestijl. Ze geven wel tegengas, maar onder hoge druk buigen ze soms toch voor de mening en aanpak van iemand anders.

3.5.4 Vermijden

kalm

Mensen met een beschouwende communicatiestijl kunnen spanning en druk gaan vermijden. In deze groep vindt u medewerkers die bij problemen bijvoorbeeld niet meer reageren op e-mails of de telefoon niet meer opnemen. Hun manier van uiten blijft vaak kalm, maar onderhuids gaat heel wat frustratie schuil.