3.2 Twee dimensies
gedragsdimensies
Het Communicatiestijlenmodel deelt communicatie tussen mensen in op basis van twee zogenoemde gedragsdimensies. Dit is een eerste onderscheid op basis van wát iemand zegt, de inhoud dus, en welke ruimte hij inneemt in de communicatie.
3.2.1 Inhoud
herkenningspunt
Een belangrijk herkenningspunt bij een communicatiestijl is de inhoud van de communicatie. Is deze feitelijk en zakelijk of gaat het vooral om persoonlijke meningen en gevoelens? Ook de toon is hierbij erg belangrijk: is deze neutraal of kunt u er emoties doorheen horen? Het Communicatiestijlenmodel deelt de communicatie van mensen in op basis van deze inhoudelijke dimensie. Mensen die zakelijk en neutraal zijn, worden ingehouden genoemd. Mensen die zich persoonlijk uiten, worden uitend genoemd.
3.2.2 Ruimte innemen
De andere gedragsdimensie gaat om de mate waarin iemand invloed wil uitoefenen. Er zijn mensen die in hun communicatie vooral hun eigen ideeën benadrukken en het initiatief nemen in gesprekken. Zij worden ruimtenemend genoemd. Er zijn ook mensen die meer afwachtend zijn en eerder naar de mening van de ander vragen dan dat ze hun eigen idee naar voren brengen. In het model heten zij ruimtelatend.
Herken de voorkeursstijl
U kunt snel iemands voorkeursstijl herkennen door de gedragsdimensies te analyseren. Kijk naar de ruimte die een werknemer inneemt tijdens een gesprek. Praat hij veel, neemt hij een duidelijk standpunt in? Of geeft hij juist veel ruimte, door vragen te stellen en aandachtig naar anderen te luisteren? Een ander herkenningspunt is de manier waarop een werknemer zijn gevoelens uit. Praat hij hard met een sterke mimiek en veel handgebaren? Of houdt hij die gevoelens juist bij zichzelf en is zijn relaasrustig en feitelijk?