U bent hier

3.3 Vier stijlen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: april 2016

expressieve stijl

directieve stijl

beschouwende stijl

vriendelijke stijl

De twee dimensies vormen in verschillende combinaties de basis van de vier communicatiestijlen van het Communicatiemodel.

  • De expressieve stijl; deze stijl is een combinatie van ruimtenemend en uitend gedrag. U kent vast medewerkers die de ‘clown’ uithangen, veel grapjes maken en impulsief reageren. Vaak zijn mensen met een expressieve stijl ook wat chaotisch.
  • De directieve stijl; dit is een combinatie van ruimte nemen met een ingehouden stijl. Directieve medewerkers zijn vaak stellig in hun communicatie, en nemen snelle beslissingen. Ze benaderen hun omgeving zakelijk en resultaatgericht.
  • De beschouwende stijl; mensen die ingehouden en ruimtelatend zijn, hebben een nadenkende, reflectieve communicatiestijl. In hun communicatie zijn ze vaak wat formeel, en ze gooien hun gevoelens niet op straat.
  • De vriendelijke stijl; mensen met een vriendelijke communicatiestijl combineren ruimtelatend met uitend gedrag. Ze zijn bescheiden en stellen zich ondersteunend en sociaal op naar anderen.