U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Coaching3. De groeiende populariteit van coaching3.3 De juiste vorm en de juiste techniek

3.3 De juiste vorm en de juiste techniek

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: april 2016

onderhevig aan trends

Er is niet één manier van coachen; er zijn uiteenlopende technieken en coachingsvormen die u kunt aanbieden. Bovendien blijven deze zich steeds ontwikkelen en zijn ze onderhevig aan trends. Technieken raken achterhaald en nieuwe vormen worden ontwikkeld. Het kan verleidelijk zijn om bij het kiezen van een coachingsvorm of het bepalen welke technieken u inzet de laatste trends te volgen. Toch hoeft dat niet verstandig te zijn. De populariteit van een coachingstechniek zegt niets over hoe passend deze is in een specifieke situatie. Zoek dus goed uit wat werkt voor uw organisatie, maar bekijk ook in ieder individueel geval wat passend is.

3.3.1 Diverse coachingstechnieken

techniek ­selecteren

Socrates

Wil een werknemer een traject beginnen, dan is het belangrijk dat hij met de coach de juiste techniek selecteert. Dat moet natuurlijk een techniek zijn die de coach kent en kan toepassen. Daarnaast moet deze aansluiten bij de werknemer en het doel. Er zijn veel technieken om uit te kiezen en er komen voortdurend nieuwe bij. Een voorbeeld is de socratische dialoog, een methode die is ontleend aan de filosoof Socrates. Met deze gesprekstechniek helpt de coach de werknemer om zijn gedachten te ordenen en uit te spreken. U hoeft niet iedere techniek te kennen, maar het is wel goed om te weten wat de voornaamste opties zijn.

Een aantal bekende en populaire coachingsvormen worden behandeld in hoofdstuk 6 van dit themadossier. Deze informatie kan u helpen de juiste coachingstechniek te kiezen voor uw organisatie, maar ook voor ieder individueel traject.

3.3.2 Traditionele en digitale coaching

kiezen

combineren

Niet alleen wat betreft de coachingstechniek die de coach toepast, heeft u heel wat te kiezen. Tegenwoordig speelt ook internet een grote rol. De digitale mogelijkheden nemen immers in hoog tempo toe. Dit kan aantrekkelijk zijn om de kosten te drukken, maar dat is zeker niet de enige reden waarom e-coaching een hoge vlucht neemt. Het is ook praktisch én – als het goed wordt ingezet – erg effectief. Uiteraard is e-coaching uitstekend te combineren met traditionele coachingsvormen met direct (fysiek) contact.

De invloed van internet

contact

niet geschikt

WhatsApp

Internet is niet meer weg te denken van de werkvloer en de toepassingen zijn eindeloos. Hoewel coaching om het contact tussen coach en gecoachte draait, is het intussen ook voor deze begeleidingsvorm een geaccepteerd en beproefd medium. E-coaching heeft duidelijke voor- en nadelen, en is zeker niet voor ieder traject en iedere werknemer geschikt. Zo is soms persoonlijk contact onontbeerlijk of moet de coach bijvoorbeeld de werknemer echt aan het werk kunnen zien om hem goed te kunnen begeleiden. In andere gevallen is coaching via internet of met behulp van webgebaseerde toepassingen echter voldoende. Ook het soort digitaal contact is van belang voor de vorm van het coachingsproject en het succes ervan. E-mail en WhatsApp hebben bijvoorbeeld een andere impact dan videochatten, waarbij coach en gecoachte gewoon met elkaar kunnen praten.

Voordelen van e-coaching

anonimiteit

Voordelen van e-coaching zijn onder meer de (meestal) beperkte kosten en tijdsinvestering. Ook is het eenvoudiger om digitaal veel korte contactmomenten te hebben. Door het gevoel van anonimiteit kan de gecoachte zich zelfs vrijer voelen om te bespreken waar hij mee zit. Wel moet u goed uitzoeken of de coachingsvorm of -techniek die u en de werknemer hebben gekozen zich ook leent voor e-coaching.

Er zijn ook andere vormen van coaching dan alleen persoonlijk contact en e-coaching. Zo kunt u kiezen tussen individuele begeleiding en groepscoaching. Ook kunt u met de werknemer specifiek voor coaching op de werkvloer kiezen of juist voor coaching buiten de werksituatie.