U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Coaching2. Het coachingstraject2.1 Het traject van start tot evaluatie

2.1 Het traject van start tot evaluatie

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: april 2016

passende ­technieken

Voordat een coachingstraject kan beginnen, moet u of de leidinggevende met de werknemer vaststellen wat de doelen ervan zijn. U bespreekt dan ook hoe het traject verloopt en eventueel welke coachingstechnieken passend zijn.

Het is belangrijk om voor aanvang van de coaching samen de verwachtingen te bespreken. Dit kunnen verwachtingen zijn over de duur van het traject en de resultaten, maar bespreek zeker ook de rol van de coach.

2.1.1 Coaching betekent praten

voortgang

Een groot deel van het coachingstraject bestaat uit gesprekken. De coach kijkt met de werknemer waar hij staat, waar hij naartoe wil en hoe hij daar kan komen. Daarna gaat de werknemer in de praktijk aan de slag. In het eerstvolgende gesprek kijken ze samen naar de voortgang en naar de volgende stappen.

reflecteren

Het is belangrijk dat de coach tijdens de gesprekken niet sturend optreedt. Een werknemer leert weinig van oplossingen die de coach aandraagt; hij moet ze zelf vinden. Een goede coach helpt de werknemer vooral te reflecteren op wat hij doet om zo zijn zelfinzicht te vergroten.

2.1.2 Evalueren

vervolg­stappen

De laatste fase is de evaluatie. Ook hiervoor voeren coach en werknemer één of meer gesprekken. Ze kijken hoe het traject is verlopen en of de doelen zijn gehaald. Het is ook goed als ze bedenken wat de vervolgstappen zijn na afloop van het coachingstraject. Mogelijk kunt u of kan de leidinggevende van de werknemer helpen daar vorm aan te geven.