U bent hier

Organisatie & Leidinggeven
Assessments3. Toepassing van ­assessments3.4 Prestatie en beoordeling

3.4 Prestatie en beoordeling

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier HR Rendement
Publicatiedatum: november 2023

analyse

Het evalueren van de prestaties van uw werknemers en het identificeren van hun sterke punten en ontwikkelingsgebieden, zijn belangrijk voor het succes van uw organisatie. Bijna alle processen rondom prestaties bevatten een assessment of een analyse van prestaties. De resultaten hiervan vormen de basis voor het ontwikkelplan van een werknemer.

3.4.1 360-gradenfeedback

Om werknemers meer zelfinzicht te bieden en te kijken hoe ze zich ontwikkelen binnen hun functie, kunt u denken aan een 360-gradenfeedbackassessment. Dit assessment maakt gebruik van een feedbackprocedure waarbij een werknemer door middel van een vragenlijst over competenties feedback ontvangt van collega’s. Degenen die feedback geven, zijn meestal teamleden, leidinggevenden en klanten.

Ontwikkelplan

ontwikkeling

Competenties en eventuele open vragen die in de vragenlijst komen te staan, kunt u vooraf opstellen en zijn functiespecifiek. Op deze manier krijgt de werknemer inzicht in wat zijn sterk ontwikkelde competenties zijn en waar er nog ruimte is voor ontwikkeling. Op basis daarvan kunt u (samen) een ontwikkelplan opstellen.

Op rendement.nl/hrdossier vindt u tools voor een persoonlijk ontwikkelplan en een voorbeeldformulier van een 360-gradenfeedbackassessment.

3.4.2 Agile mindset

veranderingen

Bij het beoordelen van de prestaties van een werknemer kunt u ook gebruikmaken van een agile mindset assessment. Dit testprogramma biedt inzicht in hoe goed een werknemer kan omgaan met veranderingen op de werkvloer. Hierdoor komt u er niet alleen achter waar de mogelijke valkuilen en kwaliteiten van werknemers liggen, u kunt zo ook gerichter werken aan hun ontwikkeling.