U bent hier

2.4 De opdrachtgever

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: mei 2021

klant is koning

op de rails

De klant is koning, zo denkt u er natuurlijk ook over als u voor een commerciële organisatie werkt. Veel van uw klanten zullen het roerend met u eens zijn. Op de meeste heeft u niets aan te merken, maar klanten kunnen ook wel eens grillig zijn. Eerst moet iets per se binnen twee weken af, en dan – omdat ze zelf een voorwaarde niet goed op de rails krijgen – heeft het drie dagen voor de deadline opeens helemaal geen haast meer.

Naderende feestdagen

En dat terwijl er in uw organisatie veel werk is verzet om de opdracht op tijd op te leveren. U heeft zelf met andere werkzaamheden geschoven en twee collega’s laten meewerken. Andersom komt natuurlijk ook voor. Eerst was 18 december prima, maar gezien de naderende feestdagen heeft de klant op 8 december unaniem besloten dat het op z’n laatst op 16 december af moet. Als uw organisatie afhankelijk is van klanten en u staat niet sterk in uw schoenen, krijgen klanten veel van u gedaan.

Op hete kolen door onaangekondigd bezoek

op hete kolen

Ik was toevallig in de buurt en ik dacht, laat ik eens bij u langskomen. Ik lust wel een latte macchiato met een zoetje, lekker! Volkomen goedbedoeld wandelt een grote klant bij u de werkkamer binnen, terwijl u het echt belachelijk druk heeft. Maar deze klant vriendelijk doch dwingend de deur wijzen: het kan gewoon niet. U kunt zelfs niet al te opzichtig op hete kolen gaan zitten, ook dat kan uw bezoeker negatief opvatten.

Aandacht

bedankje

Vaker komt het voor dat iemand die iets komt brengen – bijvoorbeeld een freelancer of iemand van een bedrijf waarmee u samenwerkt – graag even wil kletsen. Zij hebben immers speciaal de auto of de fiets gepakt en hebben eigenlijk geen zin om dan meteen weer om te keren. Liever willen ze even aandacht, een bedankje en een praatje.