2.6. In de praktijk
Stel: u stapt de vergaderzaal binnen met een groep werknemers van verschillende afdelingen en uiteenlopende belangen. Samen moet u tot een beslissing komen over een nieuw privacybeleid. U neemt allereerst het eenvoudige BOB-model eerst door met de deelnemers, zonder dat de groep meteen een besluit hoeft te nemen.
Alles loopt op rolletjes, totdat de ICT-manager in de oordeelsvormingfase zijn hakken in het zand zet. Anderen reageren hier gepikeerd op en de discussie raakt verhit. Op zo’n moment is het makkelijk om terug te verwijzen naar het BOB-model, zodat u de discussie naar een dialoog kunt sturen. Aan het einde van het overleg ligt er een goede basis voor een vernieuwd privacybeleid, waar alle partijen zich in kunnen vinden.
Alle stappen doorlopen
U zet het BOB-model tijdens zo’n vergadering in om structuur en overzicht te krijgen, focus te houden en een goed besluit veel dichterbij te brengen. Bij een goed besluit, waar niemand meer op terugkomt, zijn alle drie de stappen van het BOB-model doorlopen.
Het is belangrijk om er alert op te blijven dat tijdens een overleg een onderwerp niet te snel voorbijraast. Door de drie stappen bewust te volgen, voorkomt u dat u stappen overslaat of het overleg ontaardt in een lange discussie.
Het teammodel van Lencioni biedt een uitstekend overzicht waarin de vijf belangrijkste frustraties van teamwork inzichtelijk zijn gemaakt.