8.5 Taken van de bedrijfsarts
De werkgever moet de bedrijfsarts voor een aantal taken inschakelen. Van de opsomming onder paragraaf 8.4 liggen taken 2, 3 en 4 sowieso bij de bedrijfsarts. Ook voor punt 1 kan de werkgever de bedrijfsarts inschakelen.
8.5.1 Begeleiding verzuim en re-integratie
De grootste en belangrijkste taak van de bedrijfsarts is de verzuim- en re-integratiebegeleiding. Die taak is zelfs in meerdere wetten opgenomen: de Wet verbetering poortwachter en de Arbowet.
Wet verbetering poortwachter
consult
eerstejaarsevaluatie
WIA-uitkering
Op het moment dat een werknemer meer dan zes weken verzuimt, komt de bedrijfsarts in beeld:
- hij roept de werknemer op voor een consult en stelt vast in hoeverre de werknemer beperkt is of wel kan werken;
- de arts stelt aan de hand van het consult een probleemanalyse en koppelt daar een re-integratieadvies aan;
- op het moment dat de werknemer een jaar ziek is, verzorgt de bedrijfsarts het medische deel van de eerstejaarsevaluatie;
- ook zorgt de bedrijfsarts voor het medische deel van het dossier na twee jaar ziekte. Met dit dossier bepaalt UWV of de werkgever zich voldoende heeft ingespannen om de werknemer te re-integreren. De werknemer kan een WIA-uitkering aanvragen;
- de bedrijfsarts geeft de werknemer en de werkgever medisch advies tijdens het hele re-integratietraject. De bedrijfsarts blijft ook beschikbaar om te adviseren bij meningsverschillen.
De werkgever mag zelf nooit op de stoel van de bedrijfsarts gaan zitten en de medische toestand van de werknemer beoordelen. Doet hij dit wel, dan moet hij ook na twee jaar verzuim het loon doorbetalen.
8.5.2 Periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek
goed hulpmiddel
Een periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek (PAGO) is wettelijk verplicht en vindt plaats door of onder verantwoordelijkheid van de bedrijfsarts. De werkgever moet zijn werknemers toestaan om een onderzoek te ondergaan dat is gericht op de risico’s die de arbeid voor de gezondheid van de werknemer met zich meebrengt. De vernieuwde Arbowet eist extra aandacht voor het signaleren en aanpakken van beroepsziekten, een PAGO is daarbij een goed hulpmiddel. Hoewel de werkgever verplicht is om een arbeidsgezondheidskundig aan te bieden, is de werknemer niet verplicht om het te ondergaan.
Wat is een PAGO?
zonder interventies
Een PAGO is alleen een regelmatig medisch onderzoek voor werknemers, zonder interventies. Het is een waardevol instrument voor uw preventiebeleid met als doel:
- het voorkomen van beroepsziekten en werkgerelateerde aandoeningen;
- het bewaken van de gezondheid van werknemers bij hun werk.
Een PAGO valt onder het beroepsgeheim van de bedrijfsarts. U krijgt alleen informatie in de vorm van een managementrapportage of groepsanalyse.
8.5.3 Aanstellingskeuringen
in vacaturetekst
Een werkgever mag een sollicitant niet zomaar aan een medische keuring onderwerpen. Dat zou ervoor zorgen dat de werkgever kandidaten kan selecteren op basis van gezondheid, dat is niet de bedoeling. Toch zijn er functies waarvoor een gezondheidskeuring vereist is. Let op: een sollicitant mag alleen op lichamelijke eisen worden gekeurd als dat voor de functie nodig is. Dat moet dan wel al in de vacaturetekst staan. De keuring wordt door de bedrijfsarts uitgevoerd, de werkgever mag dit nooit zelf doen.
8.5.4 Toetsen van RI&E
Door wie uw werkgever de RI&E laat toetsen is afhankelijk van het contract dat hij heeft afgesloten. De bedrijfsarts is één van de vier kerndeskundigen (zie ook hoofdstuk 9) die de RI&E kan toetsen. Als de risico’s vrij algemeen zijn, is de bedrijfsarts de aangewezen persoon om uw RI&E te toetsen.
Kleine organisaties met niet meer dan 25 werknemers in dienst, hoeven geen kerndeskundige in te schakelen om hun RI&E te toetsen, mits zij een branche-RI&E of goedgekeurd RI&E-instrument hebben gebruikt.
8.5.5 Bedrijfsarts in basiscontract
altijd toegang
Die taken en het verplichte contract zorgen ook voor een aantal wijzigingen die de bedrijfsarts betreffen:
- werknemers krijgen altijd toegang tot een bedrijfsarts;
- werknemers hebben recht op een second opinion van een andere bedrijfsarts.
Tegelijkertijd heeft de bedrijfsarts er zelf twee verplichtingen bij gekregen:
- hij moet een klachtenprocedure ontwikkelen (zie kader);
- de bedrijfsarts heeft de verplichting om beroepsziekten op te sporen, vast te stellen en te melden.
Nieuw: verplichte klachtenprocedure bedrijfsarts
In de nieuwe arbeidsomstandighedenwet is ook een nieuwe klachtenprocedure geregeld. Werknemers, werkgevers en andere belanghebbenden moeten een klacht over de bedrijfsarts kunnen indienen.
Vertrouwensband
wrijvingen
De klachtenprocedure is vooral belangrijk als er geen vertrouwensband is tussen werknemer en bedrijfsarts. Denk aan eerdere conflicten of wrijvingen. De werknemer kán verzoeken om een andere bedrijfsarts in te schakelen.
Onafhankelijke personen nemen de beslissing. Die ontvangt de klager schriftelijk.