4. Preventiemedewerker is beter in voorkomen
‘Voorkomen is beter dan genezen’ en dat is ook precies de taak van de preventiemedewerker. Hoewel hij niet altijd een speciaal opgeleide professional is, levert hij een grote bijdrage aan het arbobeleid. De organisatie kent geen geheimen voor hem, die kent hij op zijn duimpje. Met die kennis helpt hij het arbobeleid op te stellen en uit te voeren. Hij zal daarvoor ook samenwerken met onder meer de OR. Kortom: de preventiemedewerker is de spil van uw arbobeleid.
goed op de hoogte
koesteren
De preventiemedewerker is de centrale arbomedewerker binnen uw organisatie. Niet alleen voor het opstellen van het arbobeleid is hij belangrijk, ook op de werkvloer is hij onmisbaar. Hij houdt daar de werksituatie goed in de gaten, maar is ook aan te spreken door medewerkers. Op die manier is hij goed op de hoogte en herkent hij snel onveilige situaties. Al die kennis zet hij in voor het opstellen van de RI&E: de kerntaak van de preventiemedewerker. Dat is een flinke en belangrijke taak, want de RI&E is het fundament van het arbobeleid van uw organisatie. De preventiemedewerker is dus iemand die u moet koesteren.
Voor kleine organisaties tot en met 25 werknemers is het toegestaan met één preventiemedewerker te werken. Hoe groter de organisatie, des te groter de behoefte is aan meer preventiemedewerkers. De Arbowet zegt dan dat u ‘één of meerdere deskundige medewerkers’ nodig heeft.