U bent hier

10.2 Diensten

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: juni 2017

Arbodiensten bieden dus een minimaal pakket van diensten aan die uw werkgever kan afnemen. Het basispakket aan diensten bestaat uit minimaal de volgende onderdelen:

  • aanstellingskeuringen;
  • medisch onderzoek;
  • verzuimbegeleiding;
  • toetsen van de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E).

werkplek­onderzoek

Naast het basispakket bieden de arbodiensten natuurlijk ook nog aanvullende diensten. Denk daarbij aan werkplekonderzoeken, voorlichting over gezond werken en het opstellen van een beleid voor vitaliteit. Deze diensten vallen niet onder het basispakket, maar zijn wel af te nemen bij de arbodienst. Heeft uw organisatie een contract met een arbodienst, dan loont het de moeite om bij de dienstverlener navraag te doen welke diensten u nog meer kunt afnemen.

10.2.1 Experts en deskundigen

schuldhulp

De arbodiensten hebben voor het aanbieden van hun diensten dus minimaal de vier kerndeskundigen in dienst: de bedrijfsarts, arbeid- en organisatiedeskundige, veiligheidskundige en arbeidshygiënist. Vaak zal het aanbod van arbodiensten uit nog meer experts en deskundigen bestaan, denk daarbij aan:

  • ergonomen;
  • bedrijfsmaatschappelijk werkers;
  • vertrouwenspersonen;
  • fysiotherapeuten en psychotherapeuten;
  • coaches en trainers, zoals leefstijlbegeleiders om werknemers vitaal en fit te houden en schuldhulpverleners.

10.2.1 Te summier

werkplek ­bezoeken

Nu er nog geen minimale arbozorg is vastgelegd in de Arbowet nemen veel werkgevers summier diensten af. Dat zorgt ervoor dat er ontoereikende zorg is voor werknemers. De vernieuwde Arbowet moet dat voorkomen. Naast de vier genoemde verplichte taken, moeten ook de volgende wijzigingen in het basiscontract worden opgenomen dat:

  • de bedrijfsarts zijn werk onafhankelijk kan uitvoeren;
  • de bedrijfsarts de werkplek kan bezoeken;
  • de werknemer recht heeft op een second opinion;
  • er toegang is tot een adequate klachtenregeling;
  • er overleg is met de preventiemedewerker en het medezeggenschapsorgaan;
  • de verplichting van de bedrijfsarts om beroepsziekten op te sporen, vast te stellen en te melden, is vastgelegd.

Overgangsregeling

De vernieuwde Arbowet treedt op 1 juli 2017 in werking. Veel werkgevers en arbodiensten hebben momenteel al contracten afgesloten. Daarom is er een zogenoemde overgangsregeling in werking getreden. Niet alle lopende contracten voldoen aan de minimale eisen van de wet. Werkgevers krijgen tot 2018 de tijd om het contract opnieuw af te sluiten zodat wel de minimale arbozorg wordt ingekocht.