U bent hier

OR & Medezeggenschap
Interne arbopro's1. Actualiteiten rond de ­vernieuwde Arbowet1.3 OR en de preventiemedewerker

1.3 OR en de preventiemedewerker

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Arbo Rendement
Publicatiedatum: juni 2017

veel invloed

Met de wijziging van de Arbowet wijzigt ook het instemmingsrecht van de OR rond de preventiemedewerker: die wordt uitgebreid. Hier ligt een belangrijke taak voor uw OR, want die heeft veel invloed op de invulling en uitvoering van het arbobeleid binnen de organisatie (zie ook hoofdstuk 2).

Uw ondernemingsraad heeft al instemmingsrecht op de vorm en de toewijzing van de preventietaken; na de wetswijziging heeft de OR dat ook over de persoon van de preventiemedewerker en zijn positie in de organisatie.

Instemmingsrecht

draagvlak

Doordat de benoeming van de preventiemedewerker vanaf 1 juli 2017 met instemming van de medezeggenschap plaatsvindt, ontstaat er een gezamenlijke verantwoordelijkheid: de preventiemedewerker krijgt draagvlak bij de werknemers en de ondernemingsraad is medeverantwoordelijk voor het goed functioneren van de preventiemedewerker. Dat maakt de samenwerking tussen u als arboprofessional en de OR nog belangrijker.

De zittende preventiemedewerker kan op 1 juli 2017 gewoon zijn positie behouden, ook als hij (destijds) niet was aangesteld met instemming van de OR. Komt zijn positie in de toekomst vrij, dan kan de OR zijn instemmingsrecht benutten.

1.3.1 Preventiemedewerker verplicht!

opleiden

De Arbeidsomstandighedenwet verplicht elke organisatie om een preventiemedewerker aan te wijzen. De preventiemedewerker is de interne deskundige op het gebied van veilig en gezond werken. Hij adviseert de werkgever en de ondernemingsraad over veilig en gezond werken en stelt de RI&E op en het plan van aanpak. Het aanwijzen en opleiden van een goede preventiemedewerker is belangrijk voor de hele organisatie.

Met de nieuwe wet komt de focus bij preventie te liggen. De preventiemedewerker krijgt daardoor een grotere rol, en krijgt daarnaast een plek aan tafel bij de OR of PVT.

1.3.2 Werksfeer van de preventiemedewerker

verzuim­preventie

De preventiemedewerker creëert veilige en gezonde arbeidsomstandigheden. Hij is daarmee een belangrijke schakel in verzuimpreventie en het creëren van prettige werkomstandigheden. Hij is het centrale aanspreekpunt bij arbovragen.

Wettelijke taken preventiemedewerker

bijstand

verbeter­maatregelen

De Arbowet benoemt de volgende wettelijke taken van de preventiemedewerker in artikel 13:

  • het verlenen van bijstand aan de werkgever rondom de naleving van de Arbowetgeving;
  • het adviseren aan en samenwerken met de OR of PVT.
  • het meewerken aan het verrichten en opstellen van de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Dit is het belangrijkste arbodocument van uw organisatie samen met het plan van aanpak;
  • het meewerken aan het uitvoeren van verbetermaatregelen via het plan van aanpak dat volgt uit de RI&E;
  • het adviseren aan en samenwerken met de arbodienst of bedrijfsarts. Let op: de Arbowet wijzigt op dit punt, de ingangsdatum is 1 juli 2017.

contact­persoon

Preventiemedewerkers helpen bijvoorbeeld bij het opstellen van procedures en instructies of zorgen voor voorlichting. Soms behoort het melden van arbeidsongevallen of het inspecteren van werkplekken tot de taken. Door zijn kennis van de risico’s en maatregelen op het gebied van veilig en gezond werken is de preventiemedewerker vaak contactpersoon voor de arbodienst en Inspectie SZW.

Instemmen met positie preventiemedewerker

instemmingsverzoek

Door de wetswijziging heeft de OR instemmingsrecht op de keuze en de positie van de preventiemedewerker in de organisatie. Dat laatste betekent bijvoorbeeld dat hij een lijn-of staffunctie krijgt. Denk vast na of de preventiemedewerker onder de HR-manager valt of aan het hoofd staat van de BHV. Komt er binnenkort een nieuwe preventiemedewerker, dan moet de werkgever het instemmingsverzoek op tijd aankondigen en de OR er bij betrekken.

Praktische informatie

taken

In het kader van de wijziging van de Arbowet zijn allerlei initiatieven en kennisplatforms ontsproten. Eén daarvan is inpreventie.nl, daar vindt u praktische informatie:

  • Het Profiel voor Preventiemedewerkers geeft een indicatie van taken, rollen en tijdsbesteding van de preventiemedewerker voor uw organisatie (profiel.inpreventie.nl).
  • Op De Praktijk inPreventie staan voorbeelden van kleine MKB’ers. De werkgever, een werknemer en de preventiemedewerker van vier verschillende organisaties vertellen over de rol van preventie (depraktijk.inpreventie.nl).
  • Gebruik voor het vinden van een externe deskundige voor een specifieke vraag: arbodeskundigen.inpreventie.nl

Geen preventiemedewerker? Aan de bak!

nadruk op ­preventie

Is er nog geen preventiemedewerker? Spreek de werkgever dan aan op zijn verplichtingen vanuit de Arbowet. Niet voor niets ligt de nadruk met de nieuwe wet meer op preventie. Niet alleen móet uw werkgever een preventiemedewerker aanstellen: hij moet goedkeuring vragen aan de OR voor het profiel, de plek in de organisatie én de persoon.