3.4 Werving
kanalen
Veel organisaties zetten vacatures via de bekende kanalen uit. Als u op zoek bent naar meer diversiteit, is het goed om soms wat meer moeite te doen om die te bereiken. Dat betekent dat u zich buiten de gebaande paden moet bewegen.
Doelgroepgericht
algoritmes
uitzendbureau
U verspreidt uw vacature waarschijnlijk via LinkedIn, maar wat is uw bereik daar? Algoritmes kunnen ervoor zorgen dat uw vacaturetekst bij een veel te beperkte groep terechtkomt. Doe hierover navraag bij de platforms waar u uw vacature deelt. Daarnaast kunt u doelgroepgerichte uitzendbureaus of recruiters benaderen. Denk daarbij aan organisaties die zich richten op vrouwen, ouderen, jongeren, mensen met een migratieachtergrond of mensen met een beperking.
gratis
Denk verder ook eens aan de werkgeversservicepunten. Deze samenwerkingsverbanden tussen gemeenten, UWV, onderwijsinstellingen, kenniscentra en andere partijen fungeren als het ware als een uitzendbureau. De dienstverlening is gratis. U geeft uw vacature door en het werkgeversservicepunt levert verschillende kandidaten aan.
Het loont soms om in uw eigen organisatie rond te vragen naar de netwerken die uw huidige werknemers hebben. U kunt bij andere netwerken uitkomen dan die van uzelf of de organisatie. U heeft daarnaast misschien een klantenbestand waar u een beroep op kunt doen.