U bent hier

3.2. Onderhandelingstrategieën

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: september 2020

Onderhandeltechnieken kunt u goed inzetten bij het oplossen van problemen. Eén methode is het Harvard-onderhandelingsmodel waarbij u streeft naar een win-winsituatie: een oplossing die voor beide partijen goed is. Harvard omschrijft de onderhandelmethode als volgt: u bent hard op de inhoud en zacht op de relatie, met hart voor de relatie. Harvard ontwikkelde vijf spelregels voor onderhandelen.

  • Scheid de mensen van het probleem. Zie het probleem als iets dat u zij aan zij oplost en niet tegenover elkaar.
  • Richt u op de belangen en niet op standpunten. Onthul wat voor u belangrijk is en wees benieuwd naar de achterliggende belangen van de ander.
  • Zoek naar oplossingen in wederzijds belang. Verken mogelijkheden, verleid de ander tot brainstormen: hoe kunnen we hier samen uitkomen?
  • Dring aan op objectieve criteria. U wilt werken aan een redelijke oplossing door bijvoorbeeld de wet of de markt te onderzoeken of door uit te gaan van benchmarks of de mening van een deskundige.
  • Denk aan uw beste alternatief zonder overeenstemming.
  • 3.2.1 Behoud van een goede sfeer

    Het prettige aan deze onderhandelingsstrategie is dat u aandacht houdt voor de relatie. Tijdens de onderhandeling steekt u daar veel energie in. U probeert de sfeer goed te houden, terwijl u beiden op iets anders uit bent.

    Met hart voor de relatie

    Start de gesprekken met een positieve intentie. Besteed aandacht aan elkaar, stel interessevragen over de dagelijkse dingen. Daarnaast is de intentie dat u wilt uitkomen op een win-winsituatie. Die insteek laat u merken: ‘Ik vind het belangrijk dat we er beiden een goed gevoel aan over houden. Wat heeft u nodig om tevreden te zijn?’

    Hard op de inhoud

    U geeft niet zomaar toe aan de wensen van de ander. De relatie en inhoud houdt u van elkaar gescheiden tijdens de onderhandeling. De kunst is: de ander aardig vinden zonder toe te geven aan zijn wensen en het oneens kunnen zijn met iemand zonder dat te laten doorwerken in de relatie. Om de sfeer goed neer te zetten, is verdiepen in de ander belangrijk. Dat illustreert onderstaand voorbeeld.

    Thuiswerkregeling uitbreiden of niet?

    Een OR en een bestuurder hebben een discussie over het aanpassen van de thuiswerkregeling. De OR wil een aanpassing van de regeling, zodat alle werknemers – ongeacht hun functie – kunnen thuiswerken. De bestuurder wil de regeling houden zoals hij is: binnen een beperkt aantal functies is het mogelijk om thuis te werken. ‘Hij snapt er niks van’, roept een OR-lid, ‘de willekeur blijft bestaan, het blijft te afhankelijk van de leidinggevende.’ ‘Ze snappen er niets van,’ chagrijnt de bestuurder, ‘we houden deze tent toch niet draaiende als iedereen maar gaat thuiswerken?’

    Begrip

    Een afwijkend standpunt kan weerzin oproepen. De ander snapt er niets van! Dan bent u nog maar één stap verwijderd van afkeer van die persoon, net zoals in het voorbeeld hierboven. Dit voorkomt u door zich te verdiepen in de zienswijze en belangen van de ander. Wees benieuwd, vraag door en toon begrip. De informatie die het oplevert gaat u later helpen om tegemoet te komen aan de belangen en opties te bedenken. Maar het belangrijkste is dat u werkt aan de relatie. Als u elkaar begrijpt, gaat u elkaar ook aardiger vinden.

    3.2.2 Verloop van het onderhandelingsgesprek

    Een onderhandelingsgesprek verloopt het makkelijkst als u een stappenplan heeft. Een voorbeeld van een stappenplan.

  • Maak het conflict duidelijk: geef het verschil in standpunten weer. Vraag of de ander daarover met u in gesprek wil gaan.
  • Vraag de ander naar de belangen die achter het standpunt schuilen. Gebruik hierbij de LSD-techniek. Vraag ook goed na of er nog andere zaken zijn die meespelen voor uw gesprekspartner. Dit geeft u meer informatie voor mogelijke oplossingsrichtingen. Houd de focus op de ander en stel uw verhaal over uw eigen belangen nog even uit.
  • Geef zelf uw belangen prijs, in veel gevallen zal de ander hiernaar vragen en ook op doorvragen.
  • Vat alles goed samen. Start met de belangen die u gezamenlijk deelt, daarna vat u de belangen van de ander samen en vervolgens benoemt u uw eigen belangen.
  • Nodig de ander uit om samen te brainstormen over verschillende oplossingsrichtingen. Zorg dat u tijdens de brainstorm een open houding heeft en niet voortijdig bevestigend reageert. Zorg dat eerst alle opties op tafel komen. Stel zelf ook opties voor in wederzijds belang.
  • Maak samen een keuze.
  • 3.2.3 Wat als u er niet uit komt?

    Het kan zijn dat u na de brainstorm niet tot een oplossing bent gekomen. U kunt dan twee stappen zetten.

    Aandringen op objectieve criteria

    Stel voor om beiden te zoeken naar een redelijke oplossing in uw situatie. Doe beiden onderzoek naar benchmarks en naar hoe anderen soortgelijke situaties hebben aangepakt. Als u beiden gegevens heeft verzameld, komt u bij elkaar en kijkt u of er een goede oplossing tussen zit.

    Uw beste alternatief zonder overeenstemming

    Als u niet tot overeenstemming komt, kunt u uw beste optie zonder overeenstemming inzetten. Dit is het alternatief dat u van tevoren bedacht heeft. Dit kan bijvoorbeeld een gesprek zijn met een mediator, de raad van toezicht of de raad van commissarissen. Door het uitspreken van uw zogenoemde beste alternatief zonder onderhandeling (BAZO) kunt u de ander nog proberen van gedachten te laten veranderen en toch nog met u in gesprek te gaan. Daarnaast is uw BAZO een goede toets om te bepalen op welke voorstellen u tijdens de brainstorm in wilt gaan.

    Belangrijk is dat uw BAZO realistisch is. Deze optie moet uw OR willen én kunnen uitvoeren. U houdt deze optie achter de hand en gooit deze niet aan het begin van het gesprek op tafel.

    3.2.4 Voorbereiding van de onderhandelingen

    Strategisch onderhandelen begint met een goede voorbereiding. Als uw OR de onderhandelingsstrategie wil inzetten voor het oplossen van een conflict, moet u goed voorbereid starten. U kunt met uw OR-leden de volgende onderwerpen voorbereiden:

    • heldere omschrijving van het conflict;
    • uw eigen belangen;
    • u kunt zich alvast inleven in de belangen van de ander;
    • oplossingen en mogelijkheden noteren die u tijdens de brainstorm kunt benoemen;
    • uw BAZO.