U bent hier

2.4 Preventiemedewerker

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: februari 2024

spin in het web

De preventiemedewerker is de spin in het web wat betreft veilige en gezonde arbeidsomstandigheden. Hij is het eerste aanspreekpunt voor medewerkers die vragen, suggesties of klachten hebben over arbeidsomstandigheden. Naast het uitvoeren van wettelijke taken heeft de preventiemedewerker nog een belangrijke rol: werknemers begeleiden en motiveren, zodat zij de maatregelen naleven.

2.4.1 Verplichting preventiemedewerker

honneurs waarnemen

Elke werkgever moet een preventiemedewerker aanstellen. Dat is vastgelegd in artikel 13 van de Arbowet. Heeft u niet meer dan 25 werknemers, dan mag u zelf de honneurs waarnemen en optreden als preventiemedewerker. In grotere organisaties stelt de werkgever een of meerdere werknemers aan als preventiemedewerker. De preventiemedewerker moet iemand van binnen de organisatie zijn, tenzij er echt geen mogelijkheid is om de functie intern in te vullen. Hoe de functie eruit ziet, verschilt per organisatie. U kunt zich voorstellen dat de gemiddelde dag van een preventiemedewerker in een belastingkantoor met 30 werknemers er anders uitziet dan de dag van een preventiemedewerker in een organisatie met honderden medewerkers in de petrochemische industrie.

De ondernemingsraad moet instemmen met de invulling van de functie van de preventiemedewerker en de persoon die de functie gaat vervullen.

2.4.2 Taken preventiemedewerker

minimaal

U kunt de functie van de preventiemedewerker zo beperkt of uitgebreid mogelijk maken als u zelf wilt, maar er zijn minimaal de volgende wettelijke taken:

  • verlenen van bijstand aan de werkgever bij de naleving van de Arbowet;
  • meewerken aan het verrichten en opstellen van de RI&E;
  • meewerken aan het uitvoeren van verbetermaatregelen op basis van het plan van aanpak dat volgt uit de RI&E;
  • adviseren aan en samenwerken met de ondernemingsraad (OR) of de personeelsvertegenwoordiging (PVT);
  • adviseren aan en samenwerken met de arbodienst en bedrijfsarts.

controleren

In veel organisaties is de preventiemedewerker daarnaast degene die de arbeidsongevallen bijhoudt en registreert. Op rendement.nl/managementdossier vindt u meer informatie over de preventiemedewerker.

Raakvlakken Arbeidsinspectie

kennis

Komt er een inspecteur op bezoek, dan zal hij controleren of u een preventiemedewerker heeft aangesteld. Een inspecteur controleert of een werkgever voldoet aan de wettelijke verplichtingen uit de Arbowet. Een belangrijk element is de RI&E met het bijbehorende plan van aanpak. Bovendien komt de NLA in beeld bij een arbeidsongeval. De preventiemedewerker is betrokken bij al deze zaken. Het is belangrijk dat deze persoon kennis van zaken heeft.