U bent hier

6.2 Leerstijlen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: oktober 2014

David Kolb ontdekte dat een mens in vier fasen leert. Achtereenvolgens is er sprake van:

  • voelen: iets ervaren;
  • observeren: het waarnemen van die ervaring;
  • denken: nadenken over wat er gebeurt;
  • doen: een actie eraan koppelen.

experimenteren

Ieder mens heeft in dit model zijn eigen leerstijl en voorkeur. De mensen die vooral in fase 1 zitten, zijn personen die vooral willen ervaren en uitproberen (voelen). Fouten maken, vinden ze niet erg: daar leren ze van. De tweede groep mensen observeert vooral en denkt na over mogelijke oplossingen. Dan zijn er nog de denkers: zij werken allerlei theorieën uit en willen daarover discussiëren. De laatste groep mensen zijn de doeners. Zij experimenteren en proberen veel dingen uit. Weet u al welk type u bent?

6.2.1 Welke rol past bij welke stijl?

Merkt u dat u overwegend naar één van de leerstijlen neigt, dan is het goed om voor uzelf na te gaan hoe u die zo efficiënt mogelijk kunt inzetten. Dat kan op de volgende manieren:

Doener

in gesprek

Zorg dat u concrete ervaringen opzoekt waarvan u leert. Ga met mensen in gesprek over een thema, verzamel voorbeelden van klachten en wensen. Ziet u oplossingen, oefen dan een voorstel eerst met collega-OR-leden.

Dromer

belichten

U bekijkt alles van allerlei kanten. Leg bewust contact met mensen die goede ideeën hebben en die steun van hun collega’s genieten. Door uw neiging om alle kanten te belichten, kunt u uiteindelijk met afgewogen en genuanceerde voorstellen komen. Probeer knelpunten eens op deze manier aan te pakken.

Denker

uitzoeken

Zorg dat u de taak krijgt om zaken tot op de bodem uit te zoeken en uit te werken. Denkers zijn strategisch en hebben aanleg voor voorbereiding, planning en organisatie. Belangrijke vaardigheden voor een sterke voorzitter of secretaris.

Beslisser

oplossing

Vraag om een rol in een commissie of projectgroep waarbij u werkt aan oplossingen. Zorg er wel voor dat de OR of de bestuurder aangeeft aan welke randvoorwaarden de oplossing moet voldoen. Beslissers zijn vaak leiderschapsfiguren en nemen liever actie dan blijvend te discussiëren.

Verschillende stijlen

leergedrag

Uiteindelijk handelt niemand volgens één stijl. Als u erover nadenkt, zult u merken dat u in één situatie soms twee verschillende stijlen of zelfs meer hanteert. Binnen een ondernemingsraad zijn (bijna) altijd verschillende manieren van leren aanwezig. De ontdekking van verschillende leerstijlen maakt het mogelijk uw leergedrag nog meer te sturen en te ontwikkelen. U heeft daardoor uw leerproces grotendeels zelf in de hand.