6.3 Omstandigheden en situaties
omstandigheden
Gaat u in uw vrije tijd naar een golfclub, dan brengt dat een ander leerproces dan wanneer uw zich bij een fanfare aansluit. Bent u actief lid van de bibliotheek, dan leert u gericht en anders dan de persoon die iedere avond tv kijkt. Door lid te zijn van de OR leert u binnen dat team en in de vergaderingen met de bestuurder anders en meer dan in uw eigen baan met uw collega’s. Kiezen voor omstandigheden en situaties bepaalt voor een groot deel hoe en wat u leert.
Bedenk voor uzelf van welke mensen en situaties u in uw organisatie het meest kunt leren. Ga hierbij niet eenvoudig voor de makkelijkste weg: dat wat u eigenlijk al kent en weet. Schrijf uw bevindingen voor uzelf op.
6.3.1 Rijping
levenservaring
Door rijping, ouder worden en levenservaringen op te doen, wordt u iedere dag gevormd. U leert van alle ervaringen. Bewust of onbewust. Wanneer een nieuw en jong personeelslid aangenomen wordt, zal hij vanaf de eerste dag leren door wat hij ervaart en meemaakt. Dat geldt ook voor uw lidmaatschap van de OR. U leert allerlei nieuwe mensen kennen en beleeft zaken en merkt na verloop van tijd dat u daarvan leert. Rijping is een manier van leren die vanzelf gebeurt.
6.3.2 Socialisatie
werkprocessen
lerende invloed
We leren ook bewust en onbewust door onze omgeving die een bepaalde cultuur en structuur heeft en daarnaast verschillende werkprocessen omvat. Ieder mens past zich – vaak automatisch – aan aan die omgeving. Doordat een mens aanpassingsvermogen heeft, leert hij snel die dingen te doen die van hem verwacht worden. Denk maar aan de extreme vorm van een leger. Soldaten hebben het vermogen om zich snel aan te passen aan hun omgeving. Ook voor een ondernemingsraad geldt dat deze manier van leren gewoon gebeurt. Socialisatie komt van buitenaf maar heeft wel een lerende invloed op uzelf.
Kijk ook eens naar anderen in de socialisatie
De definitie van socialisatie is: het dwingend proces waarbij iemand – bewust en onbewust – de waarden, normen en andere cultuurkenmerken van zijn groep krijgt aangeleerd. Bedenk van drie familieleden of buren, die op totaal verschillende plaatsen werken, in hoeverre u de typische ambtenaar, de commercieel snelle jongen of de Florence Nightingale herkent.
6.3.3 Reflectie
effect
Reflecteren betekent dat u zichzelf een spiegel voorhoudt om zo stil te staan bij hoe u bijvoorbeeld werkt, welke keuzes u daarbinnen maakt, welke vaardigheden u inzet en hoe dat voelt. Er zijn verschillende vormen van reflectie, maar uiteindelijk komt het erop neer dat u nagaat wie u bent en wat uw motivatie en uw doelen zijn. Daarnaast kijkt u naar uw handelen en het effect ervan op uw omgeving (bijvoorbeeld het OR-werk, de organisatie, collega’s en noem maar op).
Visualisatie is een goede leerhulp. Schrijf een vraagstuk op, eventueel met plaatjes of namen erbij. Kijk ernaar en bedenk hoe u zelf met dit probleem wilt omgaan.