U bent hier

3.4 Het scrum board

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: september 2021

post-its

Op het scrum board wordt visueel gemaakt wat de stand van zaken is rondom de taken. Het is een fysiek of digitaal bord met een aantal lijsten. Hierin staan post-its met de omschrijving van de verschillende taken waaraan het team moet werken. De positie van de post-it (bij digitaal scrummen vaak een ‘kaart’ genoemd) geeft weer hoe ver het team is met het uitwerken van die taak.

vijf lijsten

voorbeelden

U vindt vaak vijf lijsten of onderdelen op het scrum board. Twee daarvan zijn vaste onderdelen: de product backlog en de sprint backlog (zie paragraaf 3.4.1 en 3.4.2). Verdere invulling van het scrum board bepaalt u zelf, zolang maar helder is aan welke taken het sprint team gaat werken tijdens de sprint en welke taken klaar zijn. Voorbeelden van het inrichten van het scrum board:

  • Product backlog | sprint backlog | to do | doing | done
  • Product backlog | sprint | doing | check | done

Door de kolommen ‘doing,’ ‘check’ en ‘done’ toe te voegen kan het team tijdens de sprint aangeven hoe ver ze zijn met de taak.

haalbaarheid

Als uw lijstje voor de onderwerpen van het jaarverslag op de sprint backlog staat, verplaatst u het kaartje naar de kolom ‘doing’. Zo weten alle teamleden dat u bezig bent met de taak. Dit geeft inzicht in de haalbaarheid van de taken. Staat uw kaart twee dagen voor het einde van de sprintperiode nog steeds in de sprint backlog, dan kunnen teamleden bijspringen om het kaartje in de kolom ‘done’ te krijgen.

3.4.1 Product backlog

prioriteit

In de product backlog staan alle taken of tussenproducten die nodig zijn om tot het eindproduct te komen. Simpel gezegd gaat de product backlog over het ‘wat en waarom’. Het is een lijst met alle tussenproducten waaruit het eindproduct bestaat op volgorde van prioriteit gerangschikt. Hoe hoger de taken op de product backlog staan hoe meer ze zijn uitgeschreven. De backlog wordt opgebouwd door input die de product owner krijgt van de stakeholders (zoals de ondernemingsraad, achterban en de bestuurder).

Vastleggen

omschrijving

randvoor­waarden

bovenaan

De product owner legt op basis van deze input per item de volgende zaken vast.

  • User story: dit is een korte omschrijving van het eindproduct, wat de stakeholder wil. Deze omschrijving is de leidraad bij het ontwikkelen van het product. Ook tussentijdse producten hebben user stories.
  • Acceptatiecriteria: alle user stories bevatten acceptatiecriteria. Dit zijn randvoorwaarden, de minimale eisen waaraan het eindproduct moet voldoen. De product owner stelt ze op op basis van de informatie die hij van de stakeholders heeft gekregen. De criteria kunnen tussentijds worden bijgesteld als inzichten van de stakeholder of het scrum team veranderen. De acceptatiecriteria maken de producten die tussentijds worden opgeleverd toetsbaar.
  • Definition of done: dit geeft aan wat er nodig is om elk item – en uiteindelijk het eindproduct – af te kunnen ronden. Het bestaat uit alle acceptatiecriteria die voor de user stories gelden en geldt dus ook voor alle taken op de backlog. Het gehele scrum team bepaalt de definition of done en die zal niet vaak veranderen.
  • Prioriteiten: op basis van de input van de stakeholders en het scrum team bepaalt de product owner de prioriteit van de verschillende taken op de backlog. De taken die bovenaan de backlog staan hebben hoge prioriteit en die moet het sprint team als eerste uitwerken.
  • Grootte inschatten: het sprint team schat tijdens een sprint meeting alle taken op de backlog in qua grootte (hoeveelheid werk). Dit is belangrijk om te bepalen hoeveel taken er tijdens de sprint verwerkt kunnen worden.

Doorzetten naar sprint backlog

sprintklaar

Als een item bovenaan de product backlog staat en voorzien is van een user story en acceptatiecriteria is het item sprintklaar. De product backlog is geen statische lijst, het is aan veranderingen onderhevig. Op het moment dat er nieuwe gegevens bekend zijn, bekijkt het team de backlog opnieuw en werkt deze eventueel bij.

3.4.2 Sprint backlog

concrete taken

In de sprint backlog staan alle taken waarmee het team tijdens de sprint aan de slag gaat. Er staat ‘hoe’ het team aan een item gaat werken en ‘wie’ dat doet. Tijdens de sprint meeting werkt het team het item verder uit in concrete taken. De sprint backlog moet niet te vol staan. Het doel van de sprint (twee tot vier weken) is dat alle taken vanaf de sprint backlog in de kolom van ‘done’ geplaatst zijn op het scrum board: het product is afgerond en kan besproken worden.

Als u de kaart van uw lijst met onderwerpen voor het jaarverslag in de kolom ‘done’ plaatst, is de lijst klaar voor bespreking in het team (uw OR). Het team kan uw lijst van feedback voorzien en de nieuwe taak oppakken: het uitwerken van de tekst per onderwerp op uw lijst.

Tijdsinschatting

vertraging

Alleen door een goede tijdsinschatting is het mogelijk om de tussenproducten afgerond te hebben aan het einde van de sprint. Is een tussenproduct niet klaar aan het einde van sprint, dan kan dit vertraging opleveren.