U bent hier

7.2 Aandachtspunten als bevoegdheden wijzigen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier OR Rendement
Publicatiedatum: oktober 2015

kleine verandering

Bij de wijziging van de organisatiestructuur of van bevoegdheden kan het erg lastig zijn voor de OR om het adviesrecht uit te oefenen. Bestuurders benadrukken vaak dat het om een kleine verandering gaat, zonder veel gevolgen voor de dagelijkse gang van zaken.

Ongemerkt veranderen

ingrijpend

motieven

negatieve effecten

kansen en bedreigingen

bewaking

Wees op zulke momenten altijd kritisch. Let op dat functies van werknemers niet ‘ongemerkt’ ingrijpend veranderen. Hieronder een aantal aandachtspunten en vragen waarmee de OR de situatie voor zichzelf helder kan krijgen:

  • Al kent de WOR het begrip reorganisatie niet, onderdeel e van artikel 25 lid 1 is daarbij doorgaans wel van toepassing. Vermijdt de bestuurder de term reorganisatie, let dan op wijzigingen in de bevoegdheidsverdeling, functie-inhouden en werkprocessen.
  • Onderzoek de motieven achter de reorganisatie: waarom is de huidige situatie niet goed genoeg? Gaat het om de levensvatbaarheid, winstmaximalisatie/kostenreductie, nieuwe markten of om veel kleinere zaken als het creëren van een functie voor een werknemer of het overbodig maken van een andere? Vraag niet alleen informatie van de bestuurder, praat ook met de achterban.
  • Wat zijn de bedrijfseconomische consequenties? Hoe ziet het financiële plan van de reorganisatie eruit? Als het geld oplevert, wat wordt daarvan dan geïnvesteerd in werknemers die de negatieve gevolgen dragen (bij overplaatsing): begeleiding, scholing, outplacement?
  • Wat zijn de consequenties voor het personeel? Wat betekenen de plannen van de bestuurder voor de werklast, loopbaanmogelijkheden en functie-inhoud? Als er voor bepaalde werknemers negatieve effecten zijn, wat wordt daar dan aan gedaan?
  • Raadpleeg de betreffende achterban om te achterhalen waar deze kansen en bedreigingen ziet. Neem dit mee in het overleg met de bestuurder en bij het bepalen van het eigen standpunt.
  • Laat de wijzigingen beoordelen op arbo-aspecten. Neem de resultaten daarvan mee in het overleg over de adviesaanvraag.
  • Informeer de betrokken werknemers over het eindresultaat en de bijdrage van de raad daarin. Maak afspraken met hen over de bewaking van de invoering.