U bent hier

8.2 Naheffingsaanslag

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: oktober 2017

te weinig loonheffingen

tarieven

Als blijkt dat uw onderneming door onjuistheden te weinig loonheffingen aan de Belastingdienst heeft betaald, krijgt u hiervoor een naheffingsaanslag. Dat kan slechts binnen vijf jaar na het einde van het kalenderjaar waarin er te weinig loonheffingen zijn betaald. Voor berekening van het na te heffen bedrag worden de tarieven aan eindheffing of loonbelasting/premie volksverzekeringen, premies werknemersverzekeringen en werkgeversheffing Zorgverzekeringswet gebruikt die golden op het moment van de loonbetaling.

Eindheffing

normaal gesproken

Normaal gesproken heft de Belastingdienst loonheffingen na onder toepassing van eindheffing. Dat betekent dat u de nog verschuldigde loonbelasting/premie volksverzekeringen in de vorm van eindheffing betaalt – tegen het (gebruteerde) tabeltarief van toen – naast de premies werknemersverzekeringen en werkgeversheffing Zorgverzekeringswet die u toen (regulier) verschuldigd was geweest.

De eindheffingsbestanddelen van een naheffingsaanslag vormen loon voor álle loonheffingen. Dit is alleen anders voor bestanddelen waarover u zelf al eindheffing had kunnen of moeten toepassen. Die vormen slechts loon voor de loonbelasting/premie volksverzekeringen.

Verhaalbaar

niet verplicht

Uw onderneming kan de controleambtenaar ook vragen om een op de werknemers verhaalbare naheffingsaanslag. In dat geval wordt er geen eindheffing toegepast, maar berekent de fiscus de loonheffingen per werknemer volgens de situatie dat uw onderneming de loonbestanddelen toentertijd juist zou hebben verwerkt. U zult dit loon voor alle loonheffingen per werknemer moeten corrigeren. Dit is echter anders als u in tweede instantie besluit om de loonbelasting/premie volksverzekeringen toch voor uw rekening te nemen (waardoor u op de boete bespaart, zie paragraaf 8.3).

onmogelijk te verhalen

De belastinginspecteur is overigens niet verplicht om gehoor te geven aan uw verzoek tot oplegging van een verhaalbare naheffingsaanslag. Hij zal dat bijvoorbeeld niet doen als het feitelijk of juridisch onmogelijk is voor uw onderneming om de loonheffingen te verhalen op de werknemers. Denk bijvoorbeeld aan de situatie dat het vanwege een rommelige administratie (feitelijk) onmogelijk is om de gegevens te achterhalen om op werknemersniveau de nog verschuldigde loonheffingen te berekenen, of dat u het loonbestanddeel netto heeft toegezegd aan de werknemers (zodat verhaal juridisch gezien niet mogelijk is).

verzoek is zinloos

Bij loonbestanddelen waarover u zelf eindheffing had kunnen of moeten toepassen, is verhalen sowieso niet mogelijk. Een verzoek om een verhaalbare naheffingsaanslag is dan dus zinloos.

Praktische bezwaren tegen verhalen naheffing

Bedenk goed of het verzoeken om een verhaalbare naheffingsaanslag wel verstandig is en of uw financiële winst opweegt tegen de (administratieve) romslomp die het met zich meebrengt.

relatie verstoren

op eigen initiatief

Het incasseren van het te verhalen bedrag kan bijvoorbeeld een probleem zijn omdat de betreffende werknemers inmiddels uit dienst zijn – en u niet over hun actuele adresgegevens beschikt – of misschien zelfs niet meer leven. Ook kan het uw relatie met huidige werknemers verstoren als u loonbelasting/premie volksverzekeringen bij hen gaat verhalen die door een fout van uw onderneming toentertijd niet zijn ingehouden. Verder zal het u aardig wat tijd gaan kosten. U moet immers de betreffende aangiftetijdvakken gaan corrigeren en onder meer ook de jaaropgaven van de werknemers aanpassen.

Beschikking

geen praktische bezwaren

De Belastingdienst kan ook op eigen initiatief besluiten om na te heffen zonder toepassing van eindheffing. Dat kan alleen als toepassing van eindheffing onbedoelde financiële voordelen voor bepaalde werknemers met zich zou meebrengen en het slechts om enkele werknemers gaat, zodat er geen praktische bezwaren zijn om een naheffing per werknemer te berekenen. Ook hier kan het overigens niet gaan om loonbestanddelen waarover uw onderneming zelf eindheffing had kunnen of moeten toepassen.

De Belastingdienst laat u via een beschikking weten dat er geen eindheffing wordt toegepast, zodat u de naheffing dus moet verhalen op de werknemers en de loonaangiften per werknemer moet corrigeren. Tegen deze beschikking kunt u bezwaar maken (zie ook paragraaf 9.1).

Anoniem

naheffing over zes maanden

Als de controleambtenaar een arbeidskracht ontdekt die niet in uw salarisadministratie is opgenomen – bijvoorbeeld bij een waarneming ter plaatse – gaat hij ervan uit dat het hier om een werknemer gaat die al zes maanden voor uw onderneming werkt. Dat betekent dat u een naheffingsaanslag loonheffingen over die zes maanden kunt verwachten. Hierbij merkt de Belastingdienst die werknemer bovendien als anoniem aan, wat inhoudt dat:

  • het hoogste tarief aan loonbelasting/premie volksverzekeringen wordt toegepast (52% in 2017);
  • er geen rekening wordt gehouden met de loonheffingskorting;
  • het maximumpremieloon voor de premies werknemersverzekeringen en het maximumbijdrageloon voor de werkgeversheffing Zorgverzekeringswet niet gelden.

Als u kunt bewijzen dat de betreffende werknemer een deel van de voorafgaande zes maanden niet in dienst was bij uw onderneming, zal de Belastingdienst over die periode geen naheffingsaanslag opleggen.