5. In de loonadministratie
Dit hoofdstuk is eerder verschenen in Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum:
juli 2021
Als een werknemer bij uw onderneming in dienst komt, zult u hem in de loonadministratie moeten opnemen. Dat het van belang is dat u hierin de juiste gegevens opneemt, moge duidelijk zijn, aangezien de loonadministratie de basis vormt voor uw aangifte loonheffingen. Verder is het natuurlijk van belang dat bij de verloning de juiste loonbelastingtabel wordt toegepast en u aan de overige administratieve verplichtingen voldoet.
digitaal
schriftelijk
Voor het kunnen voeren van een goede loonadministratie heeft u bepaalde informatie van de Belastingdienst nodig. Die informatie verkrijgt u op twee manieren:
- digitaal: op de website belastingdienst.nl vindt u niet alleen het Handboek loonheffingen met uitleg van de fiscale regels – tegenwoordig nog alleen als pdf beschikbaar – maar ook het laatste nieuws op loonheffingengebied. Bij de jaarlijkse pdf van het Handboek heeft Rendement een handig alfabetisch trefwoordenregister beschikbaar, zie hiervoor rendement.nl/salarisdossier;
- schriftelijk: de Belastingdienst stuurt u bijvoorbeeld elk jaar in november de Aangiftebrief loonheffingen, waarin de aangifte- en betaaldata voor het komende jaar staan. Verder ontvangt u de sectorindeling via een papieren beschikking (zie ook paragraaf 3.1), net zoals de voor uw onderneming van toepassing zijnde Whk-premie.