1.5 Verslaving aanpakken
protocol
Geeft een werknemer zijn verslaving uiteindelijk toe, dan is het gedaan met uw coachende rol als arboprofessional; het is tijd voor concrete maatregelen! Het is raadzaam om bij verslavingsgevallen een protocol te hebben waaraan u zich kunt vasthouden. In dit protocol kunt u stapsgewijs uiteenzetten hoe een verslavingsprobleem aangepakt kan worden.
Stappen
hulpverlening
De opeenvolgende stappen zijn bijvoorbeeld:
Ontslag niet meteen mogelijk
ziekte
De werkgever kan een werknemer in eerste instantie nooit zomaar om zijn verslaving ontslaan, zelfs niet als hij kan aantonen dat de werknemer niet (meer) naar behoren functioneert. Een verslaving wordt meestal gezien als een ziekte; de werknemer moet dus re-integreren en de werkgever moet maximaal twee jaar lang het loon doorbetalen.
Op rendement.nl/arbodossier vindt u een paginagrote infographic met het volledige traject van loondoorbetaling bij ziekte, inclusief de bijzondere situaties waarin een werknemer géén recht heeft op loon.
Sanctiemogelijkheden
schorsing
Wel kan uw organisatie afspraken maken over wat er moet gebeuren als een werknemer telkens opnieuw naar de drank of drugs grijpt of hulp weigert. Een tijdelijke schorsing, inleveren van vrije dagen zodra een werknemer onder invloed op het werk verschijnt, een boete of een aantekening in het personeelsdossier behoren tot de sanctiemogelijkheden.
Notoire gebruikers
onbegonnen strijd
Bij notoire gebruikers kan het echter een onbegonnen strijd zijn en is hoop op een goede terugkeer niet reëel. Zorg in zo’n geval voor een stevig dossier over de kansen die de werknemer heeft gekregen en hoe hij met de geboden oplossingen is omgegaan.
Werknemer gebaat bij neutrale aanpak
neutrale aanpak
Bij het ondersteunen van een werknemer met een verslaving is het zeer belangrijk om niet te oordelen. Een werknemer voelt zich waarschijnlijk al rot genoeg over de situatie. Hij is dan ook gebaat bij een ‘neutrale aanpak’ en duidelijke afspraken. Geef de werknemer het gevoel dat de organisatie achter hem staat en schakel desnoods deskundige hulp in.
Heldere afspraken
Vervolgens is het zaak om heldere afspraken te maken. Samen met de leidinggevende en de werknemer spreekt u af hoe de werknemer het probleem gaat aanpakken. Vragen om te beantwoorden:
- Werkt de werknemer door, of gaat hij er even tussenuit?
- Gaat de werknemer in dat tweede geval in de ziektewet of met verlof?
- Hoeveel tijd heeft hij nodig?
- Houdt u contact met een hulpverlenende instantie?