U bent hier

8.3 Geschillenregelingen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Management Rendement
Publicatiedatum: maart 2023

Conflicten tussen een organisatie en één of meer stakeholders, zoals medewerkers, relaties, klanten en aandeelhouders, kunnen ook worden opgelost via een geschillenregeling.

8.3.1 Doel

branches

Het doel van een geschillenregeling is om zo snel mogelijk een bevredigende oplossing te vinden voor het conflict, zonder dat er tussenkomst van de rechter nodig is. Een geschil kan worden voorgelegd aan een geschillencommissie. Er zijn diverse soorten geschillencommissies: voor consumenten, voor organisaties en voor branches.

Voorleggen

Zo kennen ziekenhuizen een geschillenregeling, maar ook de verzekeringsbranche heeft er een. Ook in meeste cao’s is hier sprake van, zodat werkgever en werknemers een verschil van mening over de uitleg of toepassing van een cao-bepaling kunnen voorleggen aan een geschillencommissie. Kijk op rendement.nl/managementdossier voor cao-tips.

De procedure via een geschillencommissie is sneller en goedkoper dan een rechtsgang, en dat zijn twee belangrijke voordelen. Organisaties kunnen immers veel schade oplopen door betrokkenheid bij een conflict. Denk aan imagoschade en reputatieschade.

De Geschillencommissie

geregistreerd

Heeft uw organisatie zich geregistreerd bij De Geschillencommissie (te vinden via degeschillencommissie.nl), of is uw organisatie erbij aangesloten via de brancheorganisatie, dan kunt u geschillen met bijvoorbeeld medewerkers of klanten aan de commissie voorleggen. De Geschillencommissie is ISO-gecertificeerd.

8.3.2 Procedure

deskundigenrapporrt

De procedure bij De Geschillencommissie neemt normaal gesproken maximaal acht weken in beslag. De Geschillencommissie verzamelt om te beginnen zo snel mogelijk de verschillende standpunten van beide partijen in het conflict. Als dat nodig is, wordt een onafhankelijk deskundigenrapport bijgevoegd. Stap twee is dat De Geschillencommissie een zitting afspreekt. Daarbij mogen beide partijen aanwezig zijn, maar dit is niet verplicht.

Tijdens deze zitting kunnen zowel uw organisatie als de andere partij het eigen standpunt mondeling toelichten en vragen van De Geschillencommissie beantwoorden. Het is daarom wel belangrijk om hierbij aanwezig te zijn.

Conflict stoppen

Blijkt tijdens de zitting dat de beide partijeen er toch samen uit kunnen komen, dan is het niet nodig dat de commissie een uitspraak doet. Als beide partijen dit duidelijk aangeven, kan De Geschillencommissie de behandeling van de klacht stopzetten. De beide partijen moeten dan nog wel schriftelijk hun oplossing van het conflict aan de commissie bevestigen.

Onafhankelijk

onpartijdig

Volharden beide partijen in hun eigen standpunt en is een gezamenlijke oplossing van het conflict verder weg dan ooit, dan is het wel nodig dat er een uitspraak komt, anders blijft het conflict bestaan. Een onafhankelijke en onpartijdige commissie doet dan een uitspraak.

Dit is een bindend advies, dus de partijen moeten zich hieraan houden. De uitspraak volgt vier tot zes weken na de zitting.