U bent hier

3.2 Uitrusting

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier MT Rendement
Publicatiedatum: mei 2022

groot arsenaal

Naast de opleiding is de uitrusting een belangrijk onderdeel van de wettelijke plicht die de werkgever heeft naar de bedrijfshulpverleners. Het begrip uitrusting is breed. Het beslaat dan ook een groot arsenaal aan mogelijke hulpmiddelen. Denk aan portofoons om te communiceren, maar ook aan hesjes om herkenbaar te zijn.

onderhoud

De werkgever verwacht dat de bedrijfshulpverlening kleine brandjes probeert de bedwingen, maar dat kan de hulpverlener niet met zijn blote handen. Daarom moet hij de beschikking hebben over blusmiddelen, zoals een poederblusser. Die blusmiddelen vragen om onderhoud. Net als de portofoons. De werkgever moet ervoor zorgen dat de hulpmiddelen van de bhv werken.

3.2.1 Herkenbaarheid

felgekleurde hesjes

Tijdens een calamiteit moet voor de overige werknemers meteen duidelijk zijn wie zij moeten volgen. Dat is eenvoudig op te lossen: de bhv’ers dragen felgekleurde en reflecterende hesjes met de opdruk bhv. Dat is niet alleen handig voor de werknemers, maar ook voor de hulpdiensten. Die zien zo in één oogopslag wie hen verder kan helpen.

Naast het hesje is het aan te raden om de bhv’ers een helm te geven. Die helm, opnieuw felgekleurd en met de opdruk bhv, dient twee doelen:

  • hij zorgt voor herkenbaarheid van de bhv’er;
  • hij draagt bij aan de veiligheid van de bhv’er.

Casual friday wordt bhv-vrijdag

chaos en ­paniek

Het felgekleurde hesje zorgt er tijdens een calamiteit voor dat een bhv’er herkenbaar is. Maar een calamiteit wordt vaak getekend door chaos en paniek. Niet het ideale moment om even rustig uit te zoeken wie de bhv’er van dienst is. Zorg er daarom voor dat de bhv zich ook al ‘preventief’ herkenbaar presenteert. Zo kan de bhv’er zijn hesje over de rugleuning van zijn stoel hangen. Het zal u verbazen hoeveel reacties dat oplevert.

Dragen

casual friday

Het is ook aan te raden dat de bedrijfshulpverlener regelmatig een rondje door de organisatie maakt in zijn hesje. Als werknemers op casual friday toch al wat informeler gekleed gaan, is dat meteen het ideale moment om het hesje te dragen en een ronde te maken. Tijdens die ronde zullen er opvallend veel reacties komen. Werknemers onthouden op die manier meteen bij wie ze terecht kunnen bij een calamiteit.

3.2.2 Veiligheid

helm

De helm is al genoemd onder de herkenbaarheid, maar heeft ook de veiligheid als doel. Hoewel de bhv’er zichzelf en anderen eerst in veiligheid moet brengen, kan hij toch in gevaarlijke situaties terechtkomen. De helm dient dan het tweede doel, de veiligheid.

handschoenen

strategisch

Daarnaast mag een veiligheidsbril niet ontbreken als er binnen uw organisatie met gevaarlijke stoffen wordt gewerkt. De bhv’er moet namelijk ook aan zijn eigen veiligheid denken. Handschoenen bevorderen eveneens de veiligheid van de bhv’er. Dat geldt zowel voor brandwerende handschoenen als voor latex handschoentjes om te gebruiken bij het verbinden van een bloedende wond. De bhv’er draagt al deze beschermingsmiddelen niet continu bij zich. Zorg er daarom voor dat de beschermingsmiddelen op strategische plaatsen binnen uw organisatie worden opgeslagen.

Maak het niet ingewikkelder dan nodig: latex handschoenen zitten in de EHBO-doos en de meest logische plek voor brandwerende handschoenen is in de buurt van blusmiddelen.

3.2.3 Bereikbaarheid

kreet

Als een werknemer een bhv’er wil alarmeren, waar moet hij dan naartoe? Binnen een kleine organisatie kan een kreet al genoeg zijn, maar al snel voldoet dat niet meer. Stel daarom een noodnummer in werking en zorg ervoor dat dit bekend is bij de werknemers. Dat korte, makkelijk te onthouden nummer is van een toestel dat altijd is bemand door een bhv’er of iemand die de bedrijfshulpverleners snel kan oproepen.

Portofoons

portofoons

De bereikbaarheid van de individuele bedrijfshulpverleners onderling is van groot belang. In het geval van een calamiteit moeten zij zo snel mogelijk worden gealarmeerd en onderling communiceren, bijvoorbeeld om de locatie van een slachtoffer door te geven of de status van een brandhaard te rapporteren. Portofoons zijn ideaal om de communicatie tussen de bhv’ers mogelijk te maken.

De bhv’ers moeten onderling trainen in het praten via de portofoon. Een portofoon werkt namelijk volgens het aan-uitprincipe. De persoon die praat kan niet luisteren en andersom. Er moet dus een goede gespreksdiscipline zijn, een zogenoemde etherdiscipline.

Alarmeren en communiceren

megafoon

Een megafoon kan ook tot de uitrusting van de bhv behoren. Die is echter niet geschikt voor bhv’ers om onderling te communiceren. De megafoon gebruikt een bhv’er om grote groepen mensen toe te spreken.

Een intercom is ideaal als alarmeringssysteem, maar is niet noodzakelijk. Uw organisatie moet wel een brandmelder hebben die ook ingedrukt kan worden bij water- of elektriciteitsproblemen.

3.2.4 Overige uitrusting

toegang

Een zaklamp, sleutelbos, alarmcodes enzovoorts behoren ook tot de gereedschapscollectie van de individuele bhv’er (zie infographic op pagina 38). De bhv’ers moeten toegang hebben tot alle ruimten binnen uw organisatie, ook in het donker.

Uiteraard moet de bhv ook toegang hebben tot blusmiddelen en een EHBO-koffer. In hoofdstuk 5 en hoofdstuk 7 leest u over het onderhoud en de onderhoudscontracten van respectievelijk de brandblusser en EHBO-koffer.

3.2.5 Verzorging van gewonden

houdbaarheidsdatum

Net als de brandblusmiddelen moet de EHBO-koffer ­periodiek gecheckt worden. De inhoud van de koffer heeft ook een beperkte houdbaarheidsdatum. In die EHBO-koffer moeten alle middelen zitten om een gewonde te verzorgen.

niet verplicht

Op hetoranjekruis.nl onder ‘Algemene informatie’ vindt u meer informatie over de keuringen van verbanddozen, zoals ze door het Oranje Kruis worden genoemd.

Een aed (defibrillator) behoort niet tot de verplichte uitrusting van een bhv-organisatie. Toch is het voor de werkgever de overweging waard om er een aan te schaffen, eventueel samen met de buren. Plaats de aed dan op een snel en eenvoudig te bereiken plaats. Meer over de aed leest u in hoofdstuk­ 8.