U bent hier

Onderneming & Administratie
Zakelijke mobiliteit9. Fiets van de zaak9.3 Fiets ter beschikking stellen

9.3 Fiets ter beschikking stellen

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Salaris Rendement
Publicatiedatum: januari 2022

organisatie is eigenaar

Bij het ter beschikking stellen van een fiets is het de organisatie die de aanschaf doet (eigenaar). Vervolgens geeft de organisatie de fiets in bruikleen aan de werknemer.

9.3.1 Privégebruik

woon-­werkverkeer

7% van waarde fiets

De terbeschikkingstelling geldt niet als loon als de werknemer de fiets alleen zakelijk gebruikt. Als de werknemer de ter beschikking gestelde fiets ook privé gebruikt – wat wordt aangenomen als de werknemer de fiets voor woon-werkverkeer kan gebruiken – wordt het loonvoordeel gesteld op een forfaitair bedrag. De verplichte loonbijtelling voor het privégebruik bedraagt 7% van de waarde van de fiets.

De waarde van de fiets is gelijk aan de consumentenadviesprijs. RAI Vereniging heeft hiervoor een database opgezet (­www.­bijtellingfietsvandezaak.nl). Is de oorspronkelijke adviesprijs niet te achterhalen, dan geldt de consumentenadviesprijs van de meest vergelijkbare fiets.

Eigen bijdrage

in mindering

berekening eenvoudig

Een eventuele eigen bijdrage van de werknemer voor het privégebruik van de terbeschikkingstelling kan op het te belasten loonvoordeel in mindering worden gebracht, maar het resultaat kan nooit minder dan € 0 zijn.

Voorbeeld

onbeperkt privé

De vastgestelde bijtelling van 7% maakt de berekening van de bijtelling vrij eenvoudig. Stel dat een werknemer een e-bike van de zaak ter beschikking krijgt ter waarde van € 2.750. Hij mag die fiets ook privé gebruiken. De werkgever moet dan jaarlijks € 192,50 bij het belaste loon van de werknemer tellen (7% × € 2.750). Wordt dit bedrag gedeeld door 12 maanden, dan komt dat neer op € 16,04 per maand. Een eventuele eigen bijdrage van de werknemer komt nog in mindering op dit bedrag.

9.3.2 Loon in natura

loonvoordeel

Het onbeperkt privé gebruiken van de fiets van de zaak is loon in natura voor de werknemer. De werkgever moet daarover loonbelasting/premie volksverzekeringen inhouden, premies werknemersverzekeringen betalen en de werkgeversheffing ZVW betalen of de bijdrage ZVW inhouden.

Eindheffingsloon

De enige manier om het loonvoordeel van de terbeschikkingstelling van de fiets onbelast voor de werknemer te laten zijn, is door deze als eindheffingsloon ten laste van de vrije ruimte te brengen. Bij overschrijding van de vrije ruimte betaalt een organisatie hierover 80% eindheffing.

Vergoeding

vervoer vanwege de werkgever

De werkgever mag een werknemer geen (vaste) onbelaste reiskostenvergoeding betalen voor zakelijke reizen waarvoor hij de fiets van de zaak gebruikt, omdat er sprake is van vervoer vanwege de werkgever. Een organisatie mag wel een onbelaste vergoeding geven voor de dagen waarop de werknemer niet met de fiets naar kantoor reist; zolang duidelijk is dat dit woon-werkverkeer met de auto, het openbaar vervoer of lopend is afgelegd.

Accessoires bij een fiets van de zaak

intermediaire kosten

Als een werkgever een fiets ter beschikking stelt, is de vergoeding of verstrekking van accessoires die verband houden met de fiets geen loon, maar een vergoeding voor intermediaire kosten. Dit heeft geen invloed op de hoogte van de bijtelling voor de fiets. Ditzelfde geldt voor een vergoeding of verstrekking van een fietsverzekering.

Regenpak

regenpak

Bij accessoires voor de fiets van de zaak gaat het bijvoorbeeld om een extra slot, fietstassen, fietsmandje of reparatiekosten. Een regenpak is wel loon van de werknemer. De werkgever kan dit eventueel aanwijzen als eindheffingsloon ten laste van de vrije ruimte.

9.3.3 Einde dienstverband

terug naar de werkgever

Bij het einde van het dienstverband van de werknemer moet de fiets terug naar de werkgever. De ter beschikking gestelde fiets is immers eigendom van de organisatie.

Overnemen

niet betalen

De werkgever kan wel met de werknemer afspreken dat hij de fiets bij het einde van het dienstverband kan overnemen tegen minimaal de waarde van fiets in het economisch verkeer. Betaalt de werknemer niet voor het overname van de fiets, dan is de waarde loon van de werknemer of het wordt ondergebracht in de vrije ruimte.