3.4 Zelf rapporteren met standaard software
webportal
gestructureerd
Het staat de onderneming vrij om zelf een SBR-rapportage op te stellen. Zonder enige SBR-kennis is dit echter een lastig verhaal. Een aantal uitvragende partijen bieden voorzieningen aan om een SBR-rapport via een webportal in te voeren. Wat de toegevoegde waarde van SBR in deze situatie is, is niet helemaal duidelijk. Voor de uitvragende partij levert het in ieder geval gestructureerde informatie op.
Veel SBR-rapportages zijn het resultaat van een uitgebreid rapportageproces, waarbij met behulp van consolidatie-tools, Word, Excel en andere software een rapportage tot stand komt.
3.4.1 Standaardsoftware
basisregistratie
Als een onderneming besluit om zelf SBR-rapportages op te stellen en te versturen, heeft zij standaardsoftware nodig, waarmee deze rapportages kunnen worden vervaardigd. In de meeste gevallen bevatten SBR-rapportages gegevens die afkomstig zijn uit een financieel pakket of uit een andere basisregistratie. In veel SBR-rapportages wordt echter ook andere informatie verwacht, zoals grondslagen en toelichtingen. Deze veelal tekstuele informatie zal in standaard SBR-software kunnen worden vastgelegd, waarna met één druk op de knop een SBR-rapport kan worden opgesteld. Het is dan nog wel noodzakelijk dat de software ook het aanleveren bij de uitvragende partij ondersteunt.
3.4.2 Certificaat
identificeren
Voordat een onderneming SBR-rapporten kan aanleveren, zal ze ook voorbereidingen moeten treffen om het aanleveren mogelijk te maken. Zo moet de onderneming beschikken over een digitaal certificaat, waarmee ze zich als afzender kan identificeren. In sommige gevallen dient ze een formele aansluitprocedure te doorlopen, zoals bij de banken.