U bent hier

Onderneming & Administratie
Standard Business Reporting (SBR)3. Manieren om met SBR aan de slag te gaan3.4 Zelf rapporteren met standaard software

3.4 Zelf rapporteren met standaard software

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2017

webportal

gestructureerd

Het staat de onderneming vrij om zelf een SBR-rapportage op te stellen. Zonder enige SBR-kennis is dit echter een lastig verhaal. Een aantal uitvragende partijen bieden voorzieningen aan om een SBR-rapport via een webportal in te voeren. Wat de toegevoegde waarde van SBR in deze situatie is, is niet helemaal duidelijk. Voor de uitvragende partij levert het in ieder geval gestructureerde informatie op.

Veel SBR-rapportages zijn het resultaat van een uitgebreid rapportageproces, waarbij met behulp van consolidatie-tools, Word, Excel en andere software een rapportage tot stand komt.

3.4.1 Standaardsoftware

basisregistratie

Als een onderneming besluit om zelf SBR-rapportages op te stellen en te versturen, heeft zij standaardsoftware nodig, waarmee deze rapportages kunnen worden vervaardigd. In de meeste gevallen bevatten SBR-rapportages gegevens die afkomstig zijn uit een financieel pakket of uit een andere basisregistratie. In veel SBR-rapportages wordt echter ook andere informatie verwacht, zoals grondslagen en toelichtingen. Deze veelal tekstuele informatie zal in standaard SBR-software kunnen worden vastgelegd, waarna met één druk op de knop een SBR-rapport kan worden opgesteld. Het is dan nog wel noodzakelijk dat de software ook het aanleveren bij de uitvragende partij ondersteunt.

3.4.2 Certificaat

identificeren

Voordat een onderneming SBR-rapporten kan aanleveren, zal ze ook voorbereidingen moeten treffen om het aanleveren mogelijk te maken. Zo moet de onderneming beschikken over een digitaal certificaat, waarmee ze zich als afzender kan identificeren. In sommige gevallen dient ze een formele aansluitprocedure te doorlopen, zoals bij de banken.