3.2 Uitbesteden aan intermediair
Een veel gehanteerde aanpak in Nederland is dat ondernemingen werkzaamheden uitbesteden aan een intermediair, een accountant- of administratiekantoor. U moet dan denken aan werkzaamheden als:
- het samenstellen van de jaarrekening;
- de BTW-aangifte;
- de vennootschapsbelastingaangifte, et cetera.
Is dit het geval, dan mag de onderneming ervan uitgaan dat de intermediair ook verantwoordelijk is voor het opstellen van de rapportage in SBR-formaat.
3.2.1 De software voor omzetting naar SBR
banken
De intermediair maakt in de meeste gevallen gebruik van software, die hem hierbij ondersteunt. Over het algemeen beschikt hij over financiële software waarmee de BTW-aangifte in SBR-formaat kan worden verzorgd. Ook zal hij gebruikmaken van een (Jaarrekening) Rapportgenerator voor het maken van een jaarrekening en fiscale software voor de belastingaangiften in SBR-formaat. Mogelijk biedt de rapportgenerator ook mogelijkheden om SBR-rapportages naar de banken te versturen.
3.2.2 De software voor zending naar de uitvragende partij
goedkeuring
Naast de mogelijkheid om de informatie om te zetten naar SBR-formaat, zal de intermediair ook gebruikmaken van software waarmee een SBR-rapport naar de uitvragende partij wordt gestuurd. Soms biedt deze software ook mogelijkheden om de communicatie tussen de onderneming en de intermediair met betrekking tot de goedkeuring van het SBR-rapport te ondersteunen.
Als de ‘goedkeuringsfunctionaliteit’ beschikbaar is, hebben zowel de onderneming als de intermediair volledige controle over het rapportageproces en zijn alle stappen in het proces inzichtelijk.