6.2 Hoe betalingsonmacht melden?
schriftelijke melding
De betalingsonmacht moet u schriftelijk melden. De Belastingdienst heeft daarvoor een formulier dat u kunt downloaden, invullen en ondertekend kunt opsturen naar: Belastingdienst, Postbus 100, 6400 AC Heerlen. Dit formulier is overigens niet verplicht.
U kunt de betalingsonmacht ook op andere wijze schriftelijk melden, bijvoorbeeld met een brief. Op uw bv rust de bewijslast dat er tijdig is gemeld. Het is dan ook verstandig de melding aangetekend te versturen.
6.2.1 Reden van betalingsonmacht
liquiditeits-probleem
Wat moet u precies melden aan de Belastingdienst? U moet in ieder geval aangeven voor welke aangiftes of naheffingsaanslagen de melding is en wat de reden is van de betalingsonmacht. Een simpel ‘liquiditeitsprobleem’ volstaat daarbij niet. Geef daarom duidelijk aan:
- hoe uw vermogen eruitziet;
- welke problemen er zijn binnen de bv;
- hoe deze problemen zijn ontstaan.
6.2.2 Meldingsplicht: eerste en tweede fase
rechtsgeldig
De meldingsplicht bij betalingsonmacht kent twee fasen. De eerste fase is de meldingsplicht. Nadat u de melding hebt gedaan, kan de ontvanger nadere informatie en stukken opvragen. Hierbij kunt u denken aan een tussentijdse balans, de resultatenrekening van de onderneming en de bankafschriften. Als u de gevraagde informatie en stukken niet overlegt, kan de ontvanger de melding alsnog als niet rechtsgeldig aanmerken.
Opnieuw melden
De ontvanger beoordeelt uw melding in principe binnen twee maanden nadat u deze heeft verstuurd. U krijgt hiervan schriftelijk bericht. Als de financiële situatie niet verbetert, kan uw onderneming waarschijnlijk de belastingen over de tijdvakken daarop volgend ook niet betalen. U hoeft de betalingsonmacht dan niet opnieuw te melden.
Een keer betalingsonmacht melden is voldoende
herleven
Stel u heeft voor de aangifte loonheffingen voor de maand maart 2023 tijdig de betalingsonmacht gemeld. Kan uw bv de aangiftes daarna ook niet voldoen, dan hoeft u daarvoor niet steeds opnieuw een melding te doen. Een eenmaal gedane melding geldt voor alle aangiftes daarna zolang de betalingsonmacht blijft voortduren. Mocht uw bv weer de aangiftes daarna kunnen betalen, dan herleeft de meldingsplicht pas als de ontvanger schriftelijk laat weten dat er naar zijn oordeel geen sprake meer is van betalingsonmacht.