U bent hier

Onderneming & Administratie
Fiscale aansprakelijkheden6. Melding betalingsonmacht6.2 Hoe betalingsonmacht melden?

6.2 Hoe betalingsonmacht melden?

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier Fiscaal Rendement
Publicatiedatum: februari 2024

schriftelijke melding

De betalingsonmacht moet u schriftelijk melden. De Belastingdienst heeft daarvoor een formulier dat u kunt downloaden, invullen en ondertekend kunt opsturen naar: Belastingdienst, Postbus 100, 6400 AC Heerlen. Dit formulier is overigens niet verplicht.

U kunt de betalingsonmacht ook op andere wijze schriftelijk melden, bijvoorbeeld met een brief. Op uw bv rust de bewijslast dat er tijdig is gemeld. Het is dan ook verstandig de melding aangetekend te versturen.

6.2.1 Reden van betalingsonmacht

liquiditeits-probleem

Wat moet u precies melden aan de Belastingdienst? U moet in ieder geval aangeven voor welke aangiftes of naheffingsaanslagen de melding is en wat de reden is van de betalingsonmacht. Een simpel ‘liquiditeitsprobleem’ volstaat daarbij niet. Geef daarom duidelijk aan:

  • hoe uw vermogen eruitziet;
  • welke problemen er zijn binnen de bv;
  • hoe deze problemen zijn ontstaan.

6.2.2 Meldingsplicht: eerste en tweede fase

rechtsgeldig

De meldingsplicht bij betalingsonmacht kent twee fasen. De eerste fase is de meldingsplicht. Nadat u de melding hebt gedaan, kan de ontvanger nadere informatie en stukken opvragen. Hierbij kunt u denken aan een tussentijdse balans, de resultatenrekening van de onderneming en de bankafschriften. Als u de gevraagde informatie en stukken niet overlegt, kan de ontvanger de melding alsnog als niet rechtsgeldig aanmerken.

Opnieuw melden

De ontvanger beoordeelt uw melding in principe binnen twee maanden nadat u deze heeft verstuurd. U krijgt hiervan schriftelijk bericht. Als de financiële situatie niet verbetert, kan uw onderneming waarschijnlijk de belastingen over de tijdvakken daarop volgend ook niet betalen. U hoeft de betalingsonmacht dan niet opnieuw te melden.

Een keer betalingsonmacht melden is voldoende

herleven

Stel u heeft voor de aangifte loonheffingen voor de maand maart 2023 tijdig de betalingsonmacht gemeld. Kan uw bv de aangiftes daarna ook niet voldoen, dan hoeft u daarvoor niet steeds opnieuw een melding te doen. Een eenmaal gedane melding geldt voor alle aangiftes daarna zolang de betalingsonmacht blijft voortduren. Mocht uw bv weer de aangiftes daarna kunnen betalen, dan herleeft de meldingsplicht pas als de ontvanger schriftelijk laat weten dat er naar zijn oordeel geen sprake meer is van betalingsonmacht.