U bent hier

7.1 Verschillen in het buitenland

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: augustus 2018

Sinds 2009 is het eenvoudig om binnen Nederland facturen elektronisch te verzenden en te ontvangen. Dit geldt echter niet voor alle landen van de EU. De oude Europese wetgeving omtrent e-factureren gaf de lidstaten veel mogelijkheden om de wetgeving verschillend toe te passen, wat ook gebeurde. Dit maakte het gebruik van e-factureren bij buitenlandse transacties er niet eenvoudiger op.

wetgeving

Daarom is de Europese Commissie de laatste jaren druk bezig om de wetgeving zodanig aan te passen dat het straks overal in Europa even eenvoudig is om elektronische facturen uit te wisselen (zie paragraaf 7.2).

7.1.1 Verschillen tussen landenHEADER_BREAK

geen extra eisen

Met betrekking tot elektronisch factureren konden we de EU-landen in drie groepen verdelen:

  • Landen die geen extra eisen stelden aan het verzenden en ontvangen van elektronische facturen (in vergelijking met papieren facturen).
  • Landen die slechts een paar aanvullende eisen stelden. Zoals het gebruik van een geavanceerde elektronische handtekening (zie kader) en gebruikmaken van een gesloten netwerk voor het transport van de facturen.
  • Landen waarin (internationaal) elektronisch factureren heel moeilijk of (vrijwel) onmogelijk was. In deze landen werden zeer specifieke eisen gesteld aan factuursystemen.

Geen e-factuur zonder elektronische handtekeningHEADER_BREAK

Duitsland kende bijvoorbeeld strenge eisen voor het versturen van elektronische facturen. De Duitse fiscus vroeg bij gebruik van een e-factuur om een geavanceerde elektronische handtekening.

legitimeren

Daarbij moest de verzender van de factuur zich vooraf legitimeren voordat hij de geavanceerde elektronische handtekening op de elektronische factuur kon plaatsen. Dit ging met behulp van een pas met een speciale chip, een USB-stick of een ander middel. Een Europese Richtlijn uit 2011 heeft daar verandering in gebracht.

7.1.2 E-factureren wereldwijdHEADER_BREAK

afstemmen

In Europa komen er langzamerhand steeds meer richtlijnen en normen voor e-factureren. Wereldwijd is dat zeker nog niet het geval en verschilt de wetgeving per land. Bij internationale transacties is het dus altijd verstandig om vooraf met de klant af te stemmen dat u elektronisch wilt factureren. U wilt immers wel weten of de klant daadwerkelijk gaat betalen als u hem een elektronische factuur stuurt.

Nederland is ver op het gebied van e-facturatie HEADER_BREAK

stand van zaken

In het onderzoek ‘Trends in Export 2018’ zijn ook vragen gesteld over de stand van zaken met betrekking tot e-factureren. Van de respondenten geeft 41% aan dat Nederland verder is op het gebied van e-facturatie in vergelijking met het buitenland.

VerschilHEADER_BREAK

Zo’n 25% van de respondenten ziet geen verschil. Slechts 4% van de respondenten vindt dat Nederland achterloopt op het buitenland. De overige respondenten weten niet of er een verschil is en moeten het antwoord op die vraag schuldig blijven.