U bent hier

2.3 Invoeren van het debiteurenbeleid

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: oktober 2017

knelpunten

Bij de implementatie van het debiteurenbeleid in uw onderneming doen zich ongetwijfeld knelpunten voor. In de praktijk kan het beleid namelijk toch anders uitwerken en minder goed werken dan in eerste instantie gedacht.

Klein

De implementatie in een kleinere onderneming verloopt vaak eenvoudiger, vooral vanwege de korte lijnen. Tegelijkertijd is de informele sfeer ook de achilleshiel van kleinere ondernemingen. Intern, omdat werknemers het lastig vinden om elkaar aan te spreken als het beleid niet wordt gevolgd. Extern, doordat de band met de klant vaak persoonlijk en langlopend is.

Omvang

samenwerking

In de wat grotere ondernemingen vormen juist de complexiteit en omvang van de onderneming risicofactoren. Er zijn meer werknemers en afdelingen betrokken bij het debiteurenbeheer en dat maakt de samenwerking soms toch wat lastiger, niet in de laatste plaats doordat verschillende afdelingen niet altijd even goed met elkaar communiceren.

Tegenstrijdige belangen in uw onderneming

lucratieve ­opdracht

Duidelijke regels en procedures voorkomen discussies. Stel bijvoorbeeld dat een verkoper van uw onderneming op het punt staat een mooi contract af te sluiten. Het is een lucratieve opdracht, die uw onderneming voor langere tijd werk verschaft. De verkoper zelf kan met de order een mooie bonus verdienen.

Obstakel

argumenten

Er is echter één obstakel: uw onderneming heeft onderzoek laten doen naar de kredietwaardigheid van de (aanstaande) klant en heeft ontdekt dat zijn financiële positie wankelt. Er zijn dus genoeg argumenten om aan te tonen dat het onverstandig is om de opdracht aan te nemen. De verkoper heeft echter een heel ander beeld van de klant en beweert dat de problemen tijdelijk zijn. Hij twijfelt openlijk aan dat oordeel en beweert dat uw onderneming hem zijn bonus door de neus boort.

Doordrongen

Voor een goede uitvoering van het debiteurenbeleid is het noodzakelijk dat iedereen binnen de onderneming op de hoogte is van de kern van het beleid. Werknemers moeten doordrongen raken van het belang ervan én het beleid ondersteunen. Als het belang van een goed en consequent debiteurenbeheer door iedereen wordt erkend, komen de eerder geschetste problemen niet of nauwelijks voor.