U bent hier

Onderneming & Administratie
Crowdfunding6. Aandachtspunten bij uw kredietaanvraag 6.5 Type crowdfunding

6.5 Type crowdfunding

Dit artikel is eerder verschenen als Themadossier FA Rendement
Publicatiedatum: april 2019

rendement

Uw pitch wordt ook bepaald door het type beloning dat u inzet (zie hoofdstuk 3). Kiest u voor aandelen, dan is de kans groot dat u vooral zakelijke investeerders trekt die geïnteresseerd zijn in rendement. Dat is een ander publiek dan mensen die bereid zijn te doneren vanuit een ideaal, in ruil voor een leuk cadeau. De verschillende typen crowdfunding vragen dus verschillende soorten pitches met een eigen boodschap en manier van communiceren.

6.5.1 Aandelen

winst

Bij crowdfunding via aandelen krijgen investeerders één of meerdere aandelen in het project aangeboden. Alle investeerders participeren in uw onderneming en hebben recht op een aandeel in de winst. Bij deze vorm van crowdfunding is het belangrijk dat u investeerders laat zien hoe uw onderneming in elkaar steekt. In uw pitch kunt u het accent leggen op de bedrijfsvoering en de schaalbaarheid van de onderneming.

analyse

Ook zullen investeerders kritisch kijken naar:

  • uw onderneming;
  • uw analyse van de markt;
  • de manier waarop u uw doelstellingen denkt te bereiken.

Houd er rekening mee dat mogelijke investeerders het rendement dat u biedt langs de meetlat zullen leggen. Deze investeerders zullen zo nauwkeurig mogelijk kijken hoe realistisch uw verhaal is.

6.5.2 Lening

overtuigen

motief

Crowdfunding waarbij u leningen aangaat tegen een bepaald rendement, trekt investeerders die uit zijn op geld verdienen. Zij zijn bereid een risico te nemen. Het is dus belangrijk dat uw pitch overtuigend weergeeft hoe u het geleende bedrag binnen de gestelde termijn met rente denkt terug te betalen. Er zitten wel nuanceverschillen tussen de diverse platforms: bij platforms gericht op bijvoorbeeld duurzaamheid hebben investeerders vaak ook een ander motief dan geld verdienen. Bij die groep is ook ruimte voor een idealistisch motief.

6.5.3 Sponsoring en donaties

tegenprestatie

Bij crowdfunding in de vorm van donaties of sponsoring – waarbij geen sprake is van een financiële tegenprestatie – is het waarschijnlijk dat u te maken heeft met mensen die zich aangesproken voelen door het soort project. Het idee en uw motieven maken dat ze affiniteit hebben met uw plan.

deelgenoot

De crowd is genegen om het doel dat u wilt bereiken, te ondersteunen. Maak deze groep actief deelgenoot van uw doel. Benadruk de verschillende rollen die ze kunnen spelen in het mogelijk maken van het doel. Door deze groep voor u te winnen, kunt u ook toegang krijgen tot hun netwerk. Hierdoor kan ‘de olievlek’ zich sneller en breder verspreiden.

Bij sponsoring of donatie ligt de nadruk bij de crowd op het feit dat zij deel uitmaken van uw oplossing. U heeft een doel dat u wilt bereiken en de crowd kan dat mogelijk maken, samen met hun vrienden en familie. Benadruk dit gevoel in uw pitch.

De promotiemachine moet goed geolied zijn, zodat u een vliegende start kunt maken om uw boodschap met maximaal effect te verspreiden. Hoe uw marketingafdeling dat doet, leest u in het volgende hoofdstuk.